Followers

Friday, April 12, 2013

RM450.00 seorang...???!!!!

As Salam....
Dear Readers...
Baca berita...aduhai...dlm byk2 berita..berita ni lah yg amat membuatkan otak cik azue berpusing 360 darjah.....jika itu lah suratan nyer....maka nya...cik azue harus memulakan karier as Working From Home Mum lagi cepat lah dari yg dirancangkan...
mmm menengok dari perspektif positif...ya...ini mungkin adlh cara terbaik Allah membalas doa cik azue selama ini krn dilema antara tuntutan berkerjaya or membangunkan sahsiah anak2 sendiri...(korang leh baca entry2 sebelum ttg perihal taska n anak2 ya)...n ini juga mungkin jalan terbaik di mana dgn bekerja sendiri..cik azue kena lebih fokus dgn pengurusan masa..kewangan...hak2 anak n suami..dan yg lebih utama cik azue boleh menunaikan ibadat dgn lebih sempurna berbanding kerja dgn orang....
......pendek kata... as a TAUGEH soo....agak terbatas dgn peraturan yg tlh ditetapkan..tapi kalu susah jadi TAUKEH soo..peraturan itu cik azue yg tetapkan.....cuma cik azue kena pandai mengambil peluang n ruang dalam memperbaiki skill diri...dan jati diri.....
so ...kalu kita nak me negatip kan...bagaimana pula bagi mereka yg pendapatan isi rumah nya di bawah RM3k..???
mempunyai anak2 seramai 3 or 5 org...cer cuba bayangkan..brapa byk RM yg mrk perlu sediakan utk meninggalkan anak2 ini di pusat jagaan harian...dan jika ini berlaku..tak mustahil...sektor2 pekerjaan akan hilang ramai pekerja wanita nyer krn hal ini...betui tak?..
so...we wait n see...tak mo bikin ribut2.. kasi panas...
if my rezeki masih as bekerja makan gaji...cik azue akan kerja...but if not...so ...as a precautious...huurrmmm....cik azue kena susun semula strategi diri...kena susun semula marketing n everythings...n cik azue pasrah n yakin...Allah sedang mengatur cara hidup yg lebih baik wat cik azue...my chenta hati n anak2 ku...
so...what say you???!!!....
myMetro | Yuran baru taska RM450 seorang

12 comments:

Aisy Nasiha said...

Itulah, kenaikan ni sedikit sebanyak beri kesan ekonomi.. Kat tempat saya, sekarang dua beradik ni 560 nati bln 5 akan naik jadi rm640... Banyak juga tu.

Cik azue ada kemahiran tak pe, kalau yakin nak jadi tauke in shaa Allah berjaya.. Hal pgurusan anak anak pun akan lebih teratur nanti.tak ada orang nak arahkan kita lagi kalau keje sdiri

Kuazue Mohd said...

Aisy Nasiha: sebenarnya tidak ler berapa berkemahiran sgt..but ats sedikit minat..cik azue memaksakan diri pelajari sesuatu diluar batasan keinginan...
and berkata ttg kenaikan..awal tahun dah naik dah..dah agak trasa...if memang benar mrk laksanakan..termasuk duit van transit..mau mencecah rm1K +++ ...sgt la tak berbaloi utk si taugeh so ini...huhuhu...

Aisy Nasiha said...

Betullah tu, anak dh sekolah kena pikir lebih lagi..

yang kenaikan bulan 5 ni pun taska anak saya guna alasan macam dalam artikel tulah..

Cik azue bincanglah dan buatla keputusan yang terbaik..kalau ada minat sekurang2nya kira ok.. Saya pun penah fikir nak tukar kerja dgn alasan tensen, tapi sebab tak ada kemahiran, terpaksalah dulu teruskan kerja ni..

izan mama mia said...

ehe..selamat...akak jg mia sendiri...

Kuazue Mohd said...

izan mama mia: klu ada butang like...LIKE 10 kali! (motip: envy!)

zulaikha megat said...

memang kesian lah kan pada yang bergaji kecik tu..

takut nnti yuran dinaikkan tetapi perkhidmtan dok takok lama juga..

Kuazue Mohd said...

kak zu megat: Like juger...normally mcm tu lah .....dilema..di lema ibu berkerjaya di bandar besar tapi bergaji alhamdulillah... senyum2..redha.... yakin cantik aturan Allah...

intanfirdaus247 said...

banyaknya ....semua naik kan cik azue..sabar je lah ...kita memg terasa kenaikan segala mcm barang kan termasuk servis dan perkhidmatan cenggini

nurbijen said...

Saya pun terfikir nasib mereka yang berpendapatan kurang dari 3K sebulan dengan kenaikan tu... yg susah, lagi tersepit... Kalau nak berhenti kerja pun, kena tgk kemampuan suami juga... tapi kalau suami mampu dan izin, bagus juga dapat jaga anak2 sendiri :)

Kuazue Mohd said...

nurbijen: mmm rata2 yg saya tahu bagi mrk bwh 3k tu..knp bekerja adlh krn nak bantu suami selesaikan kewangan keluarga..bila keadaan mcm ni..seumpama mrk itu g kerja hanya utk bayar taska n persekolahan anak2 shj..nak bantu pun ntah lepas atau tidak..itu lah yg mslh nyer...utk cik azue pun agak trasa..apatah lagi mrk2 itu...huhuhu..

Kuazue Mohd said...

nurbijen: mmm rata2 yg saya tahu bagi mrk bwh 3k tu..knp bekerja adlh krn nak bantu suami selesaikan kewangan keluarga..bila keadaan mcm ni..seumpama mrk itu g kerja hanya utk bayar taska n persekolahan anak2 shj..nak bantu pun ntah lepas atau tidak..itu lah yg mslh nyer...utk cik azue pun agak trasa..apatah lagi mrk2 itu...huhuhu..

nik ros said...

makin mahal. mmg akan buat ramai yg jadi housewife la. lagi2 kalau yg ada 3-5 org anak.

sian yg bependapatan rendah la. byk nak kena fikir tu kan.