Followers

Monday, April 8, 2013

Bagaikan Puteri....

As Salam....
Dear Readers...
huhuhuhu...seddey wey....membaca cerita ini buat kesekian kali...walau berkali membaca nyer..setiap kali itu juga lah di himpit perasaan yg sama..
huuihh..sorry..sorry...sorry....emosi jap monday nie...
ni cerita garapan ramlee awang murshid...paveret writer..even tak pernah dikongsi dengan korang semua...
Bagaikan puteri ini adalah novel pertama dalam 6 buah novel saling berkait...berkisar ttg prinsip ketuhanan..cinta..kepercayaan...dan di mana beliau mengolah nyer menjadi suatu persembahan yang mampu dapat menjuraikan air mata cik azue yg maha mahal ini untuk sebuah novel...
ok..kita review sikit yer...
Bagaikan puteri ... adalah ayat yg diutarakan oleh Laksamana Sunan kepada Haryani..yg tertulis di atas sebuah mushaf bertulisan jawi hasil lakaran laksamana sunan..
"Kamu bagaikan puteri...Haryani"
Laksamana sunan@ saiffudin adalah anak kpd Jalis n Sulimah yg krn suatu sebab telah berdagang n berguru dgn Wali Sufi di Acheh dan berada di penghujung abad ke 15...manakala Haryani pula adalah seorang anak kepada Amnah n Latif dari abad ke 21..
mereka berdua bertemu setelah Haryani koma...dan ntah bagaimana telah terhantar ke dimensi lama..oh ya..di sini amat di kagumi akan RAM krn beliau mengkaji...cik azue juga mendengar yg org sedang koma ini kebyakkan nya berada dlm dimensi lain...oleh sbb itu klu dpt berjumpa dgn org yang koma dan sedar semula..cuba bertanya n mcm2 cerita yg diberi..dan ada antara nyer memang menangis krn dihidupjan semula..samada menangis gembira atau sebalik nya...TABIK Spring kat RAM yg berjaya menggunakan konsep ini...
Back to the story...
di dimensi sana..Laksamana Sunan ini (lain kali in shaa Allah..kita cerita ttg laksamana sunan ikut fakta sejarah n keris Nanggroe nya..ada penceritaan..tapi samada fakta or mitos...wallahua'lam..) berperang menentang kejahatan dari hadutan iblis...dan salah satu cara utk menghantar Haryani pulang adlh dgn mematikan haryani yg dikasihi...
cuba bayangkan sunan menikam mati haryani yg dijangkiti cakaran iblis..krn tidak mahu haryani menjadi pengikut syaitan..dan krn utk menghantar haryani pulang...sadia bukan...huawawa...nangis ko..nangis membayangkan diriku sunan yg terpaksa membunuh kesayangan hati..n jika ditempat haryani..nangis ko..krn perpisahan itu adlh abadi..tidak akan ku temui sunan di abad 21 ini...huhuhu..
oklah... stop sini...serius..bagi lah beberapa kali pun ulang baca..cik azue mampu mengulang baca...setiap kali ayat berkata...dapat kurasa tika n saat itu..seriusly...kerana penghayatan itu...tiap kali baca..n setiap kali tidur..mesti satu dua bab pertarungan itu mentadbir mimpiku...
tak sabar utk menunggu novel terbaru RAM...adakah akan bersambung kisah sunan ini selepas novel Sunan Musafir?.....sama2 kita tunggu ya...
dah2.. cik azue emo now...t mlm sambung jahit set car aksesori orang punya...



3 comments:

izan mama mia said...

oo..novel...

Kuazue Mohd said...

izan mama mia..yer..
ia novel..yg puteri di rumah ku hanyalah aku... TENGKU PUTERI...hihihi...bukan nyer bagai puteri...meme puteri...

nik ros said...

kwn nik peminat novel awang ni. mmg dia akan beli setiap kali kuar novel baru