Followers

Thursday, April 4, 2013

Ciken Meatball Spageti (versi segera)

As Salam...
Dear readers...
Ni menu kekunun mendiet yer awak..awak..n awak..yer...
as sebab ada yg nak kan resepi nyer...hihihi..malu ai nak letak...maka nyer..ai bagi ler korang resepi segera nyer yer...boleh siap in 15 mins ajer...dengan syarat..semua bahan kena hiris n siang dah disediakan terlebih dulu (ai siapkan memalam hari nyer or before g kerja pagi nyer..)
ok... bahan yg kita perlukan adalah...
1pek spageti / pasta
Bahan kuah
3 ulas bawang putih di cincang halys
3 biji buah tomato (blend halus dgn air sedikit ajer)
ayam or daging kisar/cincang
1tin sos spageti prego (or apa2 jenama yg korang suka)
1pek ciken meatball farm's best
sedikit brokoli n cauliflower (bunga kobis)
cara: didihkan air.. tambah garam n minyak sayuran dlm air didih n masukkan pasta. masak ikut arahan pek yer.... n bila dah jadi al dante, tos kan yer molek2..
sambil tunggu pasta masak, kita prepare kuah nyer..
tumis bawang putih hingga wangi...masukkan daging...masak hingga tukar kaler n putih...masukkan brokoli n cauliflower...bila agak layu..masukkan tomato blend tadi n sos spageti...tambah lagi air panas klu agak pekat...tunggu didih...masukkan garam n gula secukup rasa n masukkan bebola ciken meatball tadi...tunggu hingga kuah pekat sikit n bebola tadi lembut (sbb masukkan ajer tgh2 beku kejung tu pun tak mengapa..boleh jer..)..
lepas jer pasta tadi masak sempurna..toskan..n kuah nyer pun siap sekali.. n boleh lah makan...
nak pedas..korang tambah ler cili sesedap rasa yer...
dah siap bagi resepi segera..
..sesuai utk ibu2 bekerja yg terbalik lambat n tak tau nak masak apa dalam masa yang singkat kerana anak2 dah berkicau kelaparan...or ibu2 ada penyakit M pun leh juga yer...senang ba itu...
APA LAGI... MASAK LAH WEY !!! (bagi org2 yg terlibat tuuu!!!)
* p palang s *
hari ini dlm sejarah.... dah 7 tahun tak leh jumpa ayah...rindu ayah...sayang ayah...macam tak percaya....tapi itu adalah pasti..in shaa allah...t org akan ikut ayah n mak juger kan....

5 comments:

ANNA MARIANA said...

wow.... sedapnyaaa....

Mila@Rimbun said...

yum yum

nurbijen said...

saya pu8n selalu mengelat masak mcm ni... ringkas tapi anak2 suka :)

eita said...

sedap...lama tak masak..
bak sini sikit..



ita plok dah 8 tahun tak jupe ayah..
mak plok baru nak masuk 3 tahun tak berjumpa..
huhuhu...rindu sangat2 kat diorang

Nastyna said...

yang ringkas itu selalunya sedap.