Followers

Thursday, April 11, 2013

Iyor lah...Anak OMAK!!"

As Salam...
Dear Readers....
Pagi ni masa buka wardrobe nak cari office attire untuk hari ni...tup2 baru cik azue realize...dalam lemari ni..kebanyakkan adalah baju2 tinggalan my beloved mum...n ada di antara nya selalu cik azue ulang pakai ke opis...RINDU!!!
knp pakai? hanya me yg sama tinggi n size dgn mum...yg lain..ayam serama...kikiki..bukan ai ckp...my dearest sis yg bilang mcm tu...n akan terus cik azue guna pakai..selagi baju itu tak koyak rabak...semoga ia mengubat kesepian ini..
for those out there...yg masih berkesempatan mendapat doa2 mustajab dari kedua ibu bapa..berbaktilah sebaik nya....hanya yg merasai nya sahaja dapat merasai apa yang sedang dirasai....
kekadang tu...mmm...mcm tak percaya ini semua telah sampai waktunya...mmm.....mcm tak percaya...dah lebih 7 tahun ayah tinggalkan pesan n dah lebih 2 tahun mak tinggalkan cik azue dengan pelbagai kenangan.....
hurm...semoga sentiasa dalam rahmat ilahi..dan semoga kami semua berpeluang menjadi tinggalan yg bermanfaat utk mereka...
buat semua..tiada syorga tanpa keredhaan keduanya walau sejahat mana pun mereka dlm membesarkan kita.....seperti mana yg tersurat dalam surah Luqman berikut:
31:14
" Dan Kami perintahkan kpd manusia berbuat baik kpd kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dlm keadaan lemah yg bertambah-tambah, dan menyusuinya selama dalam 2 tahun. Bersyukurlah kpdKu dan kpd dua org tuamu, hanya kepada-Kulah kembalimu. "
31:15
" Dan jika keduanya memaksamu utk mempersekutukan dengan AKU sesuatu yg tidak ada pengetahuanmu ttg itu, maka jgnlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jln org yg kembali kpd-Ku, kemudian hanya kpd-Ku lah kembalimu, maka Ku beritakan kpdmu apa yg tlh kamu kerjakan. "
manakala dlm surah Al Israa'.. Allah berfirman
17:23
" Dan Tuhanmu tlh memerintahkan supaya kamu jgn menyembah selain DIA dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dgn sebaik-baiknya. Jika salah seorg di ant keduanya sampai berumur lanjut dlm pemeliharaanmu, maka sekali kali jgnlah kamu mengatakan kpd keduanya perkataan "ah" dan jgnlah kamu membentak mrk dan ucaplah kpd mrk perkataan yg mulia..."
dan dalam surah Al Ahqaaf pula...firman Nya yg bermaksud
46:15
"..Kami perintahkan kpd manusia supaya berbuat baik kpd kedua ibu bapanya, ibunya mengandungnya dgn susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah pula. Mengandung dan menyusuinya adlah 30 bulan, sehingga apabila ia dewasa dan umurnya sampai 40 tahun ia berdoa: Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yg telah Engkau berikan kpd ku dan kpd ibu bapaku dan supaya aku dpt berbuat amal yg saleh yg Engkau redhai; berilah kebaikan kpdku dgn memberi kebaikan kpd anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kpd Engkau dan sesungguhnya aku termasuk org2 yang berserah diri..."
Selain itu Allah juga berfirman didalam alQuran agar kita selalu mendoakan ibu bapa kita seperti berikut
surah Al Israa'.. Allah berfirman
17:24
" Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah.." Wahai Tuhanku, kasihanilah mereka keduanya, sebagaimana mrk berdua telah mendidik/menyayangi aku sewaktu kecil.."
Surah Nuh:
71:28
"..Ya Tuhanku! Ampunilah aku, ibu bapaku, org yg masuk ke rumahku dgn beriman dan semua org yg beriman lelaki dan perempuan. Dan janganlah Engkau tambahkan bagi org2 yg zalim itu selain kebinasaan.."
Dan dlm surah Ibrahim;
14:41
"...Ya Tuhan kami, beri ampunlah aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian org2 mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat).."
so korang...marilah kita menjadi anak2 yg dpt memberi manfaat wat ibu bapa kita yg tlh bersusah payah menzahirkan kita di dunia ini...
cik azue rasa korang semua dah penat baca kan...semoga perkongsian sedikit ini memberi manfaat wat semua anak2 dimuka bumi ini....
Gembirakan lah keduanya selagi korang mampu menggembirakan mereka...berbuat baiklah selagi mampu selagi kesempatan itu ada...( samada mereka atau kita yg akan dijemput dahulu ke alam barzakh..)
Doakan lah mereka selagi nafas kita belum terpisah...dan semoga Jariah kita itu mendpt perhatian Allah dan menempatkan kita sebagai kekasih Nya....
rindunya kat mak n ayah....

6 comments:

nik ros said...

nik lak tak blh pakai baju mak sebab tangan mak pendek skit..huhu
kain or baju dia selalu buat labuh..hehe

Nursaila Norman said...

hi azue..thx yer sudi BW pastu follow blog kita :)

lps bc entry awk ni rasa menyesal lak xsimpan baju2 kurung ibu saya zaman dia keja dulu..dia sedekah kat org sbb saya sekolah lagi ms tu..kalau la saya simpan,mesti boleh pakai g kerja mcm awk gak :)

Fiza Rahman said...

Saya ngan mak pon sama size ☺☺

Kuazue Mohd said...

nik ros : baju mak pun tgn pendek sikit...so pakai gak dgn sarung lengan..pinggang mak pun besar..so..pin ajer bagi kecik..then..blasah ajer pakai..janji... baju itu baju MAK!

Kuazue Mohd said...

nursaila: semoga silaturrahim berpjgan..di alam maya mahu pun di real world...jgn ler nyesal...kenangan itu pun berharga juga selain baju2...

Kuazue Mohd said...

Fiza: beh kan sama saiz..
kekadang sengaja jer tak bawa baju..leh sengaja pakai baju mak time balik kpg..klu ada kenduri..hihihi..jaman bojang dulu..cik azue tak byk baju kurung...so..pakai ajer baju mak..hihihi...teruk kan anak pompuan dia sorang nie...!!!