Followers

Showing posts with label catatan Pengalaman. Show all posts
Showing posts with label catatan Pengalaman. Show all posts

Saturday, September 21, 2019

Alhamdulillah...Dan hujan pun Turun...

Entri: # 243
Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi Peribadi ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Kisah jerebu lagi.



Alhamdulillah, akhirnya hujan juga pada jam 4pm, dimana bacaan ipu adalah 151 pada pencerap Batu Muda,



Kemudian, berbalik pula pada kisah kesihatan cik azue.

Sebenarnya, malas dah nak menaip cerita tentang sakit ini. Tetapi bila cik azue google cari ilmu/panduan tentang sakit ini, langsung tidak jumpa satu blog pun dari tanah air kita, bercerita tentang sakit tulang belakang, sakit saraf akibat cervical spondylosis ini. Jadi, cik azue ambil keputusan untuk menulus kembali.

Moga-moga tiada lagi dapat mesej suruh cik azue jangan menulis, bercerita tentang sakit, umpama tidak redho dengan ujian.

Kalian, bukan menulis ini minta simpati. Menulis ini sekadar untuk memberi gambaran bagaimana sakit ini dan lagu mana cara perubatan.

Yang terasa apa yang cik azue menulis ini beri impak negatif, sila jangan baca, ya.

Baik. Sebenarnya, cik azue ni sakit kepala. 
Sudah banyak hari sakit kepala ini mengganggu diri.
Sakit kepala hingga sakit pada bola mata dan kali ini sakit ini menekan dibahagian mata kiri.
Tidur dek sakit kepala dan bangun tidur pagi pun sakit kepala.

Lepas asar, lepas hujan reda tadi, sakit pada kaki kanan dan tricep bisep tangan ini menjadi-jadi.

Tengkuk mula rasa kejang yakmat.

Bawa diri baring tidur, tak boleh lena kerana terjadinya gangguan seperti renjatan electrik dihujung-hujung kaki dan tangan. 

Betis di kedua kaki rasa bagai otot tertarik-tarik, macam nak cramp. Pain score pada skala 5/10.

Jam 6.45pm
Pain score pada skala 7@8/10.
Kaki rasa sejuk yang mencengkam tulang. 

Sakit.
Tak boleh kontrol. Air mata mengalir.

Ya Rabb,
Sakit sungguh kaki kanan dan kaki kiri serta dua tangan. Sakit umpama seluruh limb kena toreh.

Ya Rabbi,
Sujud lama di sujud terakhir solat maghrib, moga Allah ampunkan dosa.

Bawa baring sambil nangih dan sebolehnya tak mahu ambil ubat tahan sakit sebelum isya, sbb nanti takut tak sempat solat tertidur dan mati???

9pm
Magic, torehan tadi macam menghilang sendiri. Terus badan rasa berpeloh, panas semacam pula.

Tika ruku' solat isya', bagai ada satu tikaman di antara tulang cervical lalu rasa yang tadi itu hadir beransur pergi.
Alhamdulillah.
Sekarang yang tinggal sakit bahu dan tengkuk + sedikit di bahagian thoraxic vetebra.

Sebelum pejam mata, ambil norgesic 2 biji dan nantilah cik azue sambung lagi ya.


Sekian, terima kasih.

Wasalam


#cervicalradiculopathy



Wednesday, September 18, 2019

Tahun 1441H dan Cerita Jerebu bab 1

Entri: # 242
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Koleksi Peribadi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI


Salam Kasih Sayang.

20 Muharram 1441H.
Selamat tahun baru Islam ya korang, maaf baru hari ini ucapkan menerusi blog ini.


Sihatkah awak orang semua tika dan waktu ini? 
Di musim jerebu kembali ini, harapnya agar kalian sihat-sihat belaka.

Apa khabar indeks pencemaran udara di tempat kalian? Moga-moga kita semua dapat bersabar dalam menempuh ujian jerebu kali ini. 

Ok jom tengok laporan cik azue pula untuk jerebu kali ini.
Pencerap indeks pencemaran udara terdekat dengan Rawang adalah di Batu Muda, Kuala Lumpur.

Waktu gambar diambil, bacaan tercatat di pencerap Batu Muda adalah 144.

jajaran bukit tepi

sambungan jajaran bukit tadi

Ni bukit-bukit yang berada di kawasan belakang taman perumahan yang didiami cikazue sekeluarga.

Sebenarnya, semalam, cik azue dan dak Haziq, keluar sekejap pergi beli ikan kat tepi lombong sana tu.





Gerai jual ikan basah ni baru je beroperasi di situ. Hanya ada pelbagai ikan, sayur mayur dan ayam daging, katanya, In syaa Allah, minggu depan baru dijual.
Baiklah, cik azue layankan dak Haziq, beli seekor ikan pari dan 2 ekor ikan cencaru saiz sederhana.

Kembali ke kisah jerebu.
Pagi ini, bacaan di pencerap Batu Muda adalah 164 pada jam 7 pagi.


Kelam je rasa. 
Dari malam tadi, walau OPA (operasi pembenihan awan) dilakukan oleh pihak terbabit, di sini hujan yang turun adalah gerimis sahaja, sekejap sangat dan akhirnya berlalu di tiup angin, pergi mana pun entah lah.
Sama juga pada jam 7 pagi tadi.

Apa pun, Alhamdulillah atas rezeki gerimis itu. Semoga ianya memberi manfaat buat kita semua.

Baiklah, sampai sini dulu ya, nanti cik azue menulis lagi.

Terima kasih dan wasalam


Wednesday, July 24, 2019

Temujanji dengan Klinik Pembedahan Am Hospital Sungai Buloh

Entri: # 241
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Koleksi Peribadi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI


Salam Kasih Sayang buat semua.
Terlebih dahulu, cik azue mohon maaf ya sebab tersepi pulak beberapa hari ini. Sibuk cuti hujung minggu dan temujanji hospital.

Hari ini, baru ada kesempatan buka komputer riba cik azue ini untuk kemaskini blog kesayangan cik azue ini. Buka sahaja komputer ini, tiba-tiba komputer ini berubah pula tarikh dan waktunya, kembali ke tahun 2010. Haiiaahhss!



Jadi, cik azue kena tukar balik semula tarikh dan waktu terlebih dahulu, baru boleh melayari intenet.




Kurang pasti pula kenapa boleh jadi tertukar macam ni sekali. 

Ok, sekarang cik azue kembali kepada cerita asal yang cik azue mahu tulis dan simpan sebagai kenangan diblog ini.


22 July, 2019.

Hari ini, temujanji pertama tahun 2019 dengan klinik pembedahan am hospital sungai buloh, selepas temujanji terakhir 8 bulan nan lalu.


Orang pertama bagi bilik no 5. 


Alhamdulillah. Jumpa doktor, bincang lagi tentang kondisi 'refluks' dan tahap kesakitan akibat 'hiatal hernia' yang di alami sekarang ini. Dan seperti 8 bulan nan lalu, solusi kepada masalah ini samada ubah cara hidup, cara pemakanan dan yang terakhirnya adalah melalui pembedahan pembetulan.

Dan cik azue sekali lagi memilih untuk tidak mahu dibedah, dan mahu mencuba lagi dan lagi dengan perubahan gaya hidup serta corak pemakanan.

Sebelum balik, cik azue minta doktor bagi panduan cara untuk cik azue ambil ubatan jika gastrik dan refluk ini kembali menyerang.

Tulisan doktor tu, bukan tulisan cik azue. Lupa pula nak tanya doktor nama apa? Maaf na tuan doktor.

Yang atas tu sirap MMT - sirap gastrik tak kisah lah jenama Gaviscon atau yang dibekalkan oleh klinik kesihatan yang warna putih tu, ambil sebanyak 15ml, 3 kali sehari (doktor tulis TDS), selepas makan, selama seminggu. 

Ada orang yang kena ambil 30 minit sebelum makan. Cik azue jemu oh minum sirap ini, rasa dia payau, tapi berkesan kalau perut kembung macam gendang, minum ni, mudah sikit untuk sendawa atau kentut (cik azuelah masa menderita endometriosis dulu, sirap inilah di ambil jika perut rasa kembung hingga tak boleh nafas)

Yang bawah tu adalah tablet Ranitidine 150mg BD (maksud 2 kali sehari). Di ambil jika langkah pertama selepas 2 hari tidak memberi sebarang kesan pada cik azue. Kalian jangan pula cuba ya, dos ubat tak sama serta simptom kesakitan tak sama. Yang level pertama tu kalau kalian gastrik, boleh lah kalau nak cuba, yang level bawah ni, tak boleh lah ya, melainkan pernah didignose dan diberi ubat yang sama oleh doktor bertauliah.

Cik azue juga boleh mula ambil tablet ganaton pada tahap ini. Kalian? Sila dapatkan nasihat doktor dahulu ya.

Yang tak tertulis di kertas ini adalah langkah lebih 'advance', jika sekiranya kedua-dua langkah di atas telah diambil, tetapi masih tidak memberi kesan pada skor kesakitan, maka cik azue boleh ambil ubat dari kategori PPI, iaitu ubat perencat perut dari mengeluarkan asid perut. 


Kemudian, temujanji seterusnya pada 

27 Julai 2020, setahun lagi kut...muahahaha...yabedabedu

Akhirnya, cik azue keluar hospital dan kembali ke rumah menggunakan perkhidmatan grab.


 Baik orangnya, tinggal kat lorong 1F, cik azue lorong 3F, kiranya jiran setaman lah pemandu grab ini. Alhamdulillah atas nikmat Allah. 

Siap cerita 22 Julai. 

Ni cik azue tambah pula dengan tarikh temujanji akan datang. Temujanji masuk wad untuk buat ujian tidur macam yang cik azue tulis dalam entri sebelum ini.


Tarikh kemasukan wad dan kertas arahan yang perlu dibawa/buat sebelum dan semasa kemasukan wad nanti

Nanti In shaa Allah, lepas selesai kes ini, cik azue tulis pengalaman dia macam mana ya.


Sampai sini dulu ya, lain kali cik azue menulis lagi.

Wasalam

Wednesday, July 17, 2019

Sakit Rahang fasa cari pasal

Entri: # 239
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Koleksi Peribadi
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam Kasih Sayang.

Lama sudah cik azue tidak menulis diblog kesayangan ini. Sekarang ini, cik azue setiap 2 minggu mesti ke hospital Sungai Buloh, ke klinik Maksilofasial dek kerana masalah rahang ini yang masih tak jumpa jalan penyelesaian dia. 


Kalau lupa, ni pautan ke entri terdahulu tentang sakit rahang ini.

Terakhir jumpa doktor pakar, (nama doktor pakar yang merawat cikazue adalah doktor Syed Yusuf, mana-mana doktor yang tengok akan rujuk semula kepada doktor SY untuk tindakan lanjut.) doktor suruh amik lagi X-ray rahang dan sendi mulut,
Gambar gigi sahaja sempat ambil gambar dia dari komputer doktor, gambar sendi tak sempat, huhuhu.

Kemudian, cik azue di arah berjumpa dengan doktor di bahagian EnT untuk kaji tidur (nanti hujung 10 baru dapat tarikh untuk bermalam di wad), lihat struktur rongga hidung dan salur tekak dan kenalpasti jika terdapat sebarang keganjilan di kawasan tersebut, yang mana, mengikut doktor SY, ia juga boleh menyumbang kepada terjadinya sakit rahang akibat 'bruxism'.

Untuk pengetahuan, sejak sakit ini, cik azue berasakan bahawa rahang ini sedia duduk dalam keadaan cengkam gigi ('clencing') tanpa sebab, seolah-olah rahang bawah termasuk ke dalam rongga rahang atas.

Sakit nya seumpama sakit ketika geraham bongsu mahu tumbuh + sakit gigi berlubang + sakit kena ulser mulut...haa, gitu kekdah nya macam mana nak bagi tahu pun tak pandai dah cik azue nak menggambarkan nya.

Pada mulanya, doktor bagi cik azue untuk makan ubat tahan sakit jenis celebrex 

namun, sekarang ini, doktor suruh cik azue ambil ubat tahan sakit + pelega muscle pula, tapi ubat itu kena beli sendiri - maksudnya, hospital tak bekalkan ubat ini, kena beli di farmasi luar sendiri.

Ini ubat yang diminta cik azue ambil setiap hari, 


Norgesic. Bermula sehari sebiji setiap malam, menjadi sehari 2 kali, satu pagi, satu malam. Terakhir jumpa doktor SY khamis minggu lepas, dos ubat dinaikkan kepada 2 biji setiap malam dan sebiji setiap pagi (yang ni cik azue, kalau boleh tahan, tak ambil).

Ubat ini mengakibatkan mengantuk sesangat buat cik azue. Itu sebab cik azue kalau boleh tak mahu ambil waktu siang, jadi tak produktif gitu kalau tak tidur, otak dan fikiran jadi beku, tak boleh fikir nak buat apa pun.

Khamis depan, cik azue kena g jumpa SY lagi. Huhuhu, sampai bila pun tak tahu lah. Selain makan ubat ni, ada beberapa lagi aktiviti kena buat, tuam pipi kiri kanan, senaman rahang dan terbaru adalah senaman lidah - bagi bunyi pop dalam mulut gitu - kekekeekkke (nasib daku tak mengekek depan doktor waktu dia suruh cuba buat depan dia hari tu).


Satu sahaja nak bagi tahu, bila kena makan NORGESIC ini, cik azue tak boleh nak menderma darah dan juga cik azue kena pastikan tiada berlaku pendarahan besar kerana di dalam ubat ini terkandung aspirin yang juga berfungsi sebagai agen pencair darah. 

Berbalik kepada kisah cervical spondylosis cik azue pula, sejak akhir-akhir ini, tangan-tangan dan jari jemari ni pandai kecut sendiri tanpa sebab.


Gambar ini mungkin tak menunjukkan secara keseluruhan kedutan itu. Tapi nak bagi tahu, dia kedut kecut tu macam jari bila kita berendam lama dalam air, jadi kecut dan sejuk, walau pada ketika itu cik azue tak da pula main air or duduk dalam ekon, suka hati dia saja bila masa dia nak kecut dan kedut. 
Bila ini terjadi, cik azue kena buat regangan seperti yang diajar lama-lama sampai kecut itu jadi tegang balik macam biasa.

Jurupulih anggota suruh cik azue bagi tahu doktor pada perjumpaan seterusnya nanti. Huwaaa,..tunggu bulan 9 nanti baru jumpa doktor pakar tulang belakang semula.

Oklah, sampai sini dulu, lain kali cik azue menulis lagi. Banyak mahu diceritakan buat kalian semua.

Hingga itu,

Wasalam.

Thursday, March 28, 2019

Wehuu!!! 1 DEKAD dah ber BLOG

Entri: # 237
Teks: Azuriyah Mohamad
 Foto: Koleksi Peribadi / Perkongsian Google
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI


Salam kasih sayang

Tak sangka! Sungguh tak sangka, March 2019, cukup sudah 10 TAHUN cik azue menulis di blog ini. Alhamdulillah Ya ALLAH, atas nikmat ini.



Tengok ni, 

Sejarah Blog Cik Azue


Tengok tarikh entri blog ditulis. 10 tahun kan!


Alhamdulillah, tak sangkakan, cik azue mampu bertahan dan mengekalkan blog ini selama 10 tahun sudah.

Moga selepas ini, cik azue akan kembali menulis selalu seperti dahulu.


Di sini, cik azue link semula entri pertama blog ini sebagai kenangan terindah dari cik azue;

Entri Pertama Blog; DOA UNTUK KESEJAHTERAAN


Lepas ni cik azue nak fikir, nak buat 'GiveAway' atau tidak sempena 1 dekad berblog tahun ini. Apa kata kalian pembaca semua? Mohon komen pandangan ya.

Wasalam


Wednesday, March 27, 2019

Saya rupanya salah seorang 'BRUXERs'

Entri: # 235
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Koleksi Peribadi
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam kasih sayang buat semua.

Maaf lama berdiam dek keadaan tangan yang tidak seberapa baik.

Apa itu BRUXERs dan ianya tiada kaitan dengan seorang 'boxer' atau pun dalam istilah bahasanya seorang peninju.

'Bruxers' yang dimaksudkan di sini adalah merujuk kepada individu yang mempunyai kondisi suka menggigit, mengunyah dan mengetap gigi tanpa secara sedar (tanpa kawalan) ketika sedang tidur atau lebih dikenali sebagai bruxism.

Ya, itu lah cik azue, dari muda belia lagi punya masalah ini tapi ia tidaklah menjadi masalah pun. Kalau kalian yang mengikuti tulisan cik azue diblog ini, pasti pernah terbaca beberapa kali cik azue menulis tentang cerita sakit gigi ini yang tidak pernah tahu daripada mana punca sakitnya pun. Boleh baca kat SINI dan juga di SINI.

Hingga pada penghujung bulan Disember 2018, barulah cik azue mendapat jawapan kepada masalah sakit gigi ini. Itu pun dengan cara tidak sengaja selepas doktor gigi mencabut gigi geraham bungsu yang punyai lubang yang kecil sahaja.

Sebenarnya, dari pertengahan tahun 2018 lagi, sakit gigi itu muncul. Sekejap-sekejap, lama-lama menjadi semakin kerap. Kemuncaknya, hari-hari. Rasa sakit seolah muka macam baru kena lempang. Pernah kena lempang? Haaa macam itulah rasanya.

Rentetan itu, cik azue banyak kali ke klinik gigi di Klinik Kesihatan Rawang ini, namun doktor tidak dapat menjumpai masalah sebenarnya sehingga bulan Disember lepas, doktor terjumpa satu lubang kecil dibawah lapisan gusi pada gigi geraham bungsu. Jadi doktor kata, untuk cuba buang gigi tersebut memandangkan kawasan tersebut tidak mungkin boleh dilakukan tampalan, dan ini juga mungkin penyebab rasa sakit gigi itu muncul. Ini pada gigi bawah sebelah kanan.

Hari prosedur, selepas cucukan bius, rahang cik azue terus terkunci. Sudahnya, doktor suruh pergi cuba minum manis dan makan sedikit dahulu, kenapa? Jangan tanya, tak tahu kenapa. Kemudian, lepas 30 minit, masuk semula ke dalam bilik rawatan dan doktor perlahan-lahan cuba buka rahang mulut dan cuba cabut gigi yang sangat kuat itu.

Lepas beberapa ketika, cabutan berjaya, disuruh pulang. Selalunya selepas cabutan, rasa sakit beransur hilang, kali ini tidak, makin sakit pula. Bergegas dapatkan rawatan, rupanya, cik azue telah terkena 'dry socket' pula. Lepas 2 minggu rawatan, sakit tetap tidak berkurang. Akhirnya dirujuk ke Klinik Pakar Bedah Mulut Hospital Sungai Buloh.

Di sinilah terjawap segalanya. Rupanya, cik azue ada masalah rahang. Kikiki.. padan la selalu sakit tak tahu punca.

Selepas 2 sesi, cik azue diberikan splint untuk dipakai ketika tidur.



Sejak sebulan lepas, sakit gigi ini muncul kembali, kali ini disebelah kiri pula. Sudahnya, doktor gigi di klinik kesihatan Rawang, minta cik azue talifon klinik pakar dan percepatkan tarikh temujanji memandangkan bila pakai splint ini pun menjadi bertambah sakit waktu tidur malam.

Oklah, nanti lepas cik azue jumpa doktor pada 4 April nanti cik azue sambung cerita ya.

Hingga itu, wasalam

Friday, March 8, 2019

Cervival Spondylosis dan Cervical Radiculopathy

Entri: # 233
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Koleksi Peribadi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI


Rejab, 01 1440H
Salam Kasih Sayang buat semua.

Hari ini cik azue sambung lagi menulis. Hari Rabu, 6 March yang lalu, cik azue kembali ke klinik Orthopedic Hospital Selayang.

Temujanji pada jam 2pm, jadi, cik azue terpaksa menggunakan perkhidmatan dari 'Grab Car' untuk pergi ke klinik pakar Hospital Selayang. 

Bagus pemandu ini. Bersih keretanya dan rupanya, beliau tinggal tak jauh pun dari taman perumahan yang cik azue duduk selama ini. Harga tambang pula sebanyak RM16.00 (harga bergantung jarak destinasi dan waktu tempahan).

Hihihi, sejak tidak boleh lagi memandu mahupun menunggang sendiri ini, cik azue terpaksa belajar menggunakan perkhidmatan grab dan teksi. Kalau dulu, jarang sekali menggunakan teksi, sekarang ini, boleh dikatakan setiap minggu kadang itu terpaksa menggunakan teksi atau grab untuk pergi atau balik dari hospital.

Sambung cerita  jumpa doktor pula.

Sebenarnya, kalau ikutkan jadual asal, sepatutnya cik azue kena jumpa doktor pakar tulang 'spine' pada bulan Julai nanti. Tapi dek kerana minggu lepas cik azue ada temujanji dengan Fisio tangan, (boleh rujuk sini) juru pulih di bilik tersebut minta cik azue tukar temujanji dan jumpa doktor pakar 'spine' lebih awal dari jadual kerana mengikut pengalaman beliau, kes cik azue adalah agak berlainan. Jadi, itu sebablah minggu ini cik azue kena mengadap doktor pakar kembali.

Tengok ni, bulan 3 nanti ada 2 lagi temujanji di hospital selayang ini. Temujanji bahagian Fisio tangan dah dikeluarkan, yang tinggal temujanji dengan bahagian OCCT dan kembali kepada Fisio Spine.

Selesai jumpa dengan doktor, doktor maklumkan yang cik azue sekarang ni mengalami 'Cervical Spondylosis' dan juga 'Cervical radiculopathy'.

Nanti bulan april nanti, di bahagian fisio spine, mereka akan cuba buat 'neck traction' iaitu teknik menarik tulang leher - katanya. Macam mana? Wallahu'alam, nanti dah rasa baru cik azue boleh cerita.

Ini pula ubat-ubat yang dibekalkan.
Eperisone itu adalah ubat untuk merehatkan otot. Mecobalamin tu pula adalah sejenis vitamin B untuk saraf.

Lagi satu yang atas sekali adalah krim untuk sapu pada kawasan yang sakit. Yang tiada dalam gambar, pil penahan sakit - celebrax, makan bila rasa nak makan je (sakit melampau je baru ambil gitu.)

Hurm.. itu lah dia kisah cik azue minggu ini.

Apa pun, tulang itu dah menjadi tua sejak akhir-akhir ini. Kita cuba sesuaikan dengan keadaan sekarang sahaja lah apa pun pekerjaan nya.

Yang nak tahu lebih lanjut tentang cervical spondylosis dan cervical radiculopathy tu, boleh google lah na..cik azue tak boleh nak menaip banyak nak cerita.

Berbalik kepada kehidupan kraf cik azue, selain daripada cik azue menyulam, cik azue perlahan-lahan, sambung menjahit selimut tampal cantum ini. 

Alhamdulillah, dah siap sepenuhnya untuk muka depan selimut ini. Saiz muka hadapan selimut ini adalah 90 inci X 105 inci.

gambar bentang nanti lah na.. sekarang ni tak larat bahu nak buka dan tebar kain ni. 

Oklah, sampai sini dulu ya untuk kali ini.
Hingga bertemu lagi,


Wasalam

Tuesday, February 26, 2019

Alhamdulillah, kini Kembali lagi

Entri: #232
Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi Peribadi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI


Salam Kasih Sayang buat semua,

Sudah terlalu lama cik azue menyepikan diri kan. 
Alhamdulillah, masih Allah pinjamkan nyawa lagi untuk kembali ber 'blogging' bersama kalian.

Alhamdulillah atas nikmat pancaindera tangan ini.

Oh ya, kenapa cik azue mendiam terlalu lama? 
Semuanya disebabkan oleh cik azue tidak dapat menggunakan tangan/jari dengan baik dek masalah saraf tangan - cik azue di diagnos dengan cervival + lumbar + sacral spondylosis - korang google sendiri lah ye maksudnya.

Disebabkan keadaan cervical spondylosis tu agak berat, tangan cik azue di kedua belah tidak mampu nak buat kerja macam orang biasa pada ketika itu.

Alhamdulillah, setelah selesai beberapa kali sesi fisioterapi (dari fisioterapi spinal ke OCCT, jumlah bilik keseluruhannya adalah 4 cabang fisio), sekarang cik azue sudah boleh menulis kembali sikit demi sedikit.



Ubat yang dibekalkan oleh doktor dari klinik pakar Tulang Hospital Selayang bulan (bulan oktober 2018). Ubat tahan sakit saja cik azue tak ambil dek kerana stok ubat masih banyak dalam simpanan (cik azue bukan penagih ubat tahan sakit yer)
Bilik fisio untuk tulang belakang. Sudah selesai pun sesi latihan di sini.
Bilik fisio yang dipanggil gym pula lupa nak snap gambar pintu (pun sesi latihan dah selesai juga), begitu juga di bahagian OCCT (pemulihan cara kerja)


'Splint' atau penyokong tangan yang pihak terapi dari bahagian OCCT buat dan bagi pada cik azue untuk pakai sepanjang masa tidur malam atau sekurang-kurangnya 2 jam pada waktu siang. Tapi malang nya, cik azue alah pada bahan 'splint' ini, jadi pakai setakat belum berpeluh, lepas tu kena buka dan keringkan supaya gatal-gatal seperti ruam tak muncul sepanjang kawasan tertutup dengan 'splint' ini.

Ni pintu bilik terapi tangan menggunakan lilin, sebab itu dipanggil 'wax hand'. Di sini, setiap kali bermula, tangan (paras lengan) kedua belah akan dicelup ke dalam lilin suam terlebih dahulu sebelum lain-lain latihan kena buat.

Sesi tuam tangan dengan air panas bila sakit menjelma

Ni splint baru -  beli sendiri dek kerana alah pada bahan splint yang dibekalkan oleh terapi di bahagian OCCT.
Esok, in shaa Allah, cik azue pergi lagi menjalani sesi terapi ini (2 bilik rawatan sekali pergi; satu bilik lilin tangan dan satu lagi bilik OCCT)

Semoga Allah memberi kesembuhan buat tangan-tangan cik azue ini hendaknya. Macam CTS, tapi bukan CTS. CTS itu carpal tunnel syndrome. Yang dah berpengalaman kena CTS, bolehlah faham lagu mana rasanya sakit itu. 

Oklah, sampai sini dulu lah ya. 
Nanti cik azue sambung lagi coretan di blog ini.

Wasalam


Thursday, May 10, 2018

Inai Hitam dan Prosedur ditunda

Entri: # 231
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Azuriyah Mohamad

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam kasih sayang.

Hari pertama buat Malaysia Baru.
Tahniah buat parti yang menang PRU14. Kalian silalah kotakan janji ya. Semoga Malaysia kita lebih sejahtera dan mendapat keberkatan hendaknya.

Cukup cerita pilihan raya sampai sini.



Jari cik azue pada jam 8pm lebih kurang. Warna ungu cair makin lama makin menghitam. Sudah serupa jari kena 'gangrene' rupa dia.

Itu satu hal. Satu hal lagi, jari itu sudah nampak semakin kering dan kulit macam berkedut. Apa jari itu sudah meningkat usia dan menjafi tua kah?

Mula-mula cik azue biarkan sahaja. 5 tahun sekali kan, apa ada hal.
Makin menginjak malam, makin kuat terasa denyutan di jari ini.

Bila ditelek, sudah mula nampak rekahan-rekahan dijari itu. Sakit, pedih dan berdenyut.

Rasa sakit pedih itu macam baru sahaja terkena pelarut syilek kayu. Mahu lelapkan mata pun tak mahu lena. Berdenyut-denyut.

Sudahnya, cik azue bangun dan cuba cuci menggunakan segala bahan sabun yang ada dalam simpanan.

Dari sabun 'Axion' membawa ke ubat gigi, membawa ke sabun pemutih baju, sabun cap kapak dan ke soda bikarbonat campur cuka. Satu pun tak berhasil. Makin berdenyut jari ini adalah.

Kemudian kebetulan kawan ada mesej tentang cara nak hilangkan inai ini samada rendam clorox dengan air suam atau guna veet.

Klorox? Tidak! Kulit cik azue sensitif. Veet? Macam pernah nampak dalam rumah ini. Jadi cik azue cari dan cari dan cari dan akhirnya jumpa. Tak tahu lah stok bila beli pun benda ini.



Mahal juga Veet ini rupanya. Baiklah mencuba sementelahan dah ada stok kat rumah ni.

Jadi, cik azue pun sapu dan gonyoh la jari tersebut.

TADA!


Macam tak percaya.

Boleh lah dari tiada. Bau veet ini boleh tahan juga bau tengit dia ya.

Habis tonyoh, keringkan dan sapu losen. Alhamdulillah. Allah izin selesai masalah jari berdenyut dek inai hitam. Siapalah yang beri cadangan guna inai ini. Katanya selamat. Kalau selamat, kenapa rasa pedih dan berdenyut? Kulit cik azue sensitif? Ya lah kut, kan.

Pagi ini, atas nasihat, cik azue dan encik chenta bersama dak megat kecik menapak ke hospital sungai buloh.

Sampai sana, diminta untuk ulang puasa malam ahad dan datang balik pada pagi isnin. Sebelum buat bayaran, terus datang ke bilik rawatan harian bagi pengesahan.

Letih betul rasa hati ini. Semoga cik azue bertahan dan tetap sabar.

Cuti empat hari, tapi dak megat besar, nampak gayanya tidak boleh balik bercuti dari asrama memandangkan ahad nanti ada majlis anugerah di sekolah beliau.

En chenta? Kerjalah, apa lagi, kerja swastakan.
Cik azue? Tulis blog dulu, siapkan kerja rumah dan sambung kembali aktiviti sulam tanda nama.

Sekian.

Wasalam
posted from Bloggeroid

Wednesday, May 9, 2018

Malaysia Memilih Ini Kalilah!

Entri: # 230
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Azuriyah Mohamad

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam kasih sayang.

Hari ini May 09, 2018, merupakan hari bagi pilihan raya umum kali yang ke 14 buat Malaysia ku yang dicintai.

Ramai rakan-rakan cik azue yang pulang ke kampung halaman masing-masing bagi melaksanakan tanggungjawab untuk mengundi.

Yalah kan, tanggungjawab yang hanya perlu dilunaskan bagi setiap 5 tahun sekali (satu penggal pemerintahan parti politik yang menerajui pucuk pimpinan negara ini).

Hati-hati memandu tau kau orang untuk pulang semula ke tempat kalian mencari rezeki.

Bagi cik azue dan suami, kami hanya mengundi di kawasan tempat tinggal kami ini sahaja.

Ya, kami mengundi untuk N14 - dun Rawang dan P097 - Parlimen Selayang.

Seawal 8 pagi, inilah suasana di tempat mengundi cik azue.




Terima kasih jiran yang berkongsi gambar ini.

Sudahnya, encik chenta keluar membuang undi dahulu sekitar jam 11am dan hanya pulang ke rumah sekitar jam 1 petang. Lama juga kan.

Cik azue dan encik chenta membuang undi di dua pusat mengundi yang berlainan (jarak antara dua pusat ini dalam 1.5 km sahaja, dekat sahaja, hahaha) walau pun kami ini tinggal sebumbung dek kerana beliau masih menggunakan alamat rumah mak angkat beliau.

Sudahnya cik azue pergi semula ke pusat mengundi sekitar jam 2 petang dan sungguh tak disangka, kurang dari 15 minit, segalanya siap sempurna, Alhamdulillah.


Lagi 5 tahun, jika umur panjang, boleh cik azue menulis lagi catatan pengalaman ini.

Malam ini berdebar-debarlah kita semua ya menanti keputusan pilihan raya kali ini.

Semoga Allah membantu kita semua walau apa jua keputusan yang diumumkan nanti.

In shaa Allah, selepas itu kita ramai-ramai buat sujud syukur ke hadrat Ilahi walau pun keputusan tidak menyebelahi pilihan kita.

Sesungguhnya Allah lebih tahu apa yang kita perlu melebihi kemahuan kita ini.

Oh ya, malam nanti, tepat jam 12 am, cik azue akan kena berpuasa kembali. Esok cik azue kena pergi ke hospital Sungai Buloh untuk dipasangkan alat pengukur pH perut.

Berdebar-debar pula rasa hati ini. Doakan yang terbaik ya.

Wasalam
posted from Bloggeroid

Thursday, May 3, 2018

Endometriosis dan Sakit Kepala

Entri: # 227
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Azuriyah Mohamad

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam kasih sayang.

Ini kisah lontar belakang
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Disember 21, 2017

Sakit kepala.
Sakit kepala yang amat sangat. Dek kerana sudah selalu sangat rasa sakit kepala, maka, cik azue utarakan rasa ke group Endometriosis.



Sakit kepala ini pernah doktor bagi ubat migrain paling kuat bagi menyelesaikan masalah, alhamdulillah, bertahan 2 atau 3 hari, kemudian diuji lagi dengan sakit kepala ini.

Sakit kepala kemudian sakit perut hingga rasa nak berguling.

Macam ini lah kehidupan setiap hari. Hari ini sakit perut, esok sakit kepala dan sakit perut. Esoknya pagi ok, malam sakit pulak. Macam itu lah kehidupan penderita kronik adenomyosis dan endometriosis.

Memburukan lagi keadaan ketika itu, cik azue sedang menjalani 'medical menopause' iaitu sejenis keadaan putus haid disebabkan oleh penggunaan ubat.

Cik azue ketika ini doktor minta ambil pil Danazol (sejenis pil hormon dengan hormon lelaki) sebanyak 400mg setiap hari sebagai persediaan bagi menjalani prosedur bedah histerektomi.

Mengikut perubatan, pil hormon Danazol ini akan merencatkan pengeluaran hormon wanita dan mencetuskan keadaan putus haid bagi kebanyakkan wanita. Tetapi bagi cik azue, ia masih tidak diizin Ilahi untuk berfungsi sepatutnya macam yang telah diberitahu tuan doktor pakar.

Bertabahlah cik azue ketika itu menghadap ujian sakit kepala dan sakit perut macam nak meneran bersalin itu setiap hari. Belum lagi efek menopos yang dirasai.

Jadi, itulah dia sebahagian derita penderita adenomyosis dan endometriosis.

Kisah ini telah berlalu. Alhamdulillah. Cik azue semakin kuat hari ini.

Terima kasih atas doa kalian buat cik azue.



Hari ini cik azue sudah mula menyulam.
Membantu encik chenta menyulam menyiapkan baki tempahan sulaman tanda nama yang diterima dari sekolah-sekolah sepanjang cik azue cuti bedah tempoh hari.

Oklah. Sampai sini dulu.

Wasalam

posted from Bloggeroid

Thursday, April 26, 2018

Endometriosis dan Supplemen Kecantikan

Entri: # 224
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Azuriyah Mohamad

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

*ini kisah lontar belakang lagi yer*

------------------------------------------------------

Disember 08, 2017

Dalam Group Endometriosis Malaysia, kami ada berbincang tentang makanan tambahan atau pun supplemen yang sesuai untuk para penderita endometriosis.

Ya lah, semua wanita termasuk lelaki mahukan kulit yang cantik, wajah yang cantik, tegang serta anjal.

Namun, bagi kami penderita semua, semua supplemen ini bukan boleh sesuka hati diambil.

Ada yang boleh ambil tanpa sebarang masalah, dan kebanyakkannya pula bila mengambil, samada darjah skala kesakitan menjadi semakin teruk, atau ketumbuhan endo atau cyst atau fibroid menjadi semakin besar dan terus mendatangkan kesakitan melampau.



Kasihan kan.
Bertabah sajalah wahai diri dan rakan-rakan sekalian.
Allah tidak saja-saja menguji kita yang seringmengaku beriman ini.

Firman Allah dalam surah Al Baqarah ayat 155-156:

“Dan kami pasti akan menguji kamu dgn sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar”
"Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata "inna lillahi wa inna ilaihi raji'un" (Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami kembali)

Pernah juga cik azue guna sabun muka atas saranan kawan, dengan niat untuk menghilangkan jeragat dan mencerahkan kulit. Namun Allah tidak izin, selepas beberapa kali guna, terus rasa sakit meneran menjadi bertambah hebat.

Pada mulanya, tidak pula terfikir, sabun muka boleh bagi kesan langsung pada sistem badan.

Berhenti beberapa hari, skala sakit kembali ke asal. Mula semula beberapa kali, sakit kembali menyengat. Sudah! Ini memang kesan dari sabun.

Bila ditanya dan dikaji semula, rupanya, di dalam sabun itu terdapatnya kolagen rumpai laut untuk efek menegangkan kulit.

Sejak dari kes itu, cik azue tidak lagi menggunakan atau memakan sebarang benda yang ada kolagen atau yang boleh beri efek tegang, ketat atau rapat.

Ini disebabkan oleh bahan-bahan tersebut menambahkan jumlah kandungan hormon wanita yang sedia kacau bilau.

Satu lagi, dulu lah..masa cik azue di diagnos mengalami DUB, cik azue pernah cuba ambil s***l*, berbiji-biji dan berwarna warni pil nya.

Ambil hari pertama, rasa lain macam, dikatanya 'healing proses'.
Ambil hari kedua, rasa semakin lain macam, dikatanya badan banyak toksik dan sila ambil air putih banyak.
Ambil hari ketiga, sangat lain macam, katanya sedang proses membongkar penyakit, tapi cik azue terus pergi ke klinik, tekanan darah sangat tinggi dengan simptom ketat dada. Terus doktor perubatan minta hentikan supplemen dan minta minum air putih banyak hingga urin jernih.

Dua minggu terus diletakkan bawah pemantauan tekanan darah walau selepas hari ke tiga, telah kembali normal.

Bila diberitahu kepada sikonsultan, katanya mahu beri supplemen paling mahal (v***k)secara FOC..sampai hari ni krik krik krik.

Tak pa lah..betul lah kata dia, cik azue tak sesuai..sejenis manusia pelik sebab rata-rata pelanggan dia yang ambil sesuai dan tanpa masalah. Hurmmm...tak mahu komen panjang lagi. Katup buku.

Berbalik kepada endometriosis ini. Tak tahu lah nak salahkan hormon mana satu; estrogen atau progestron, yang pasti, pesakit endometriosis memang paras hormon ini kacau bilau.

Selama beberapa tahun ini, cik azue tinggalkan segala yang tidak alami sebanyak mungkin bagi memungkinkan dapat hidup tanpa kesakitan.

Lantas nasihat dan pandangan cik azue pada perbincangan tempoh hari seperti berikut:



Ini pun hasil kesimpulan pembacaan selama cik azue sakit kuat. Jadi digabungkan dan cik azue usaha sebaik mungkin untuk patuh pada pendapat ini selain mengikut saranan doktor.

Terpulanglah pada individu. Masing-masing berhak atas diri masing-masing.

Cik azue dah rasa. Cukuplah 'natural beauty' kata orang. Janji tidak nampak selekeh sangat di mata orang.

Lagi pun, nak melawa sangat ni untuk apa? Macam kata encik chenta, lawa pun kalau dah tua, kerepot juga. Kalau melawa pula, boleh jamin kah hanya untuk melawa dalam rumah? Tak upload gambar ke mana-mana sosial media?

Huhuhu...padan muka cik azue kena setepuk.

Tepuk dada tanya iman.
Tepuk dada tanya kesakitan.

Kau pilih lah sendiri.

Wasalam
posted from Bloggeroid

Tuesday, April 10, 2018

Endometriosis; 'Endo Belly'

Entri: # 220
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Azuriyah Mohamad

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Disember 14, 2017

Kali ini kami di group ENDOsisters Malaysia berkongsi gelak ketawa (sedih dan sakit sebenarnya) tentang kebuncitan perut masing-masing.



Kenapa buncit?
Samada sedia buncit dan bertambah buncit akibat peradangan sel-sel di dalam badan.

Ada di antara kami yang 'buncit' ini datang dan pergi sesuka hati samada ikut putaran haid, atau ada juga ikut suka dia bila nak jadi (kes cik azue)

Ada di antara kami 'buncit' ini kekal dan semakin membesar sejajar dengan semakin bertambah atau semakin menebalnya sel endometriosis di dalam badan.

Ada juga di antara kami 'buncit' ini hanyalah mengandungi sejenis cecair yang dipanggil ascites; iaitu pengumpulan cecair (air bisa) di dalam rongga abdomen.

Ada juga di antara kami, sejajar dengan pengembangan 'buncit' ini, terus akan alami keadaan sesak nafas, ketat dada, tidak boleh makan dek satu suap dah rasa sengkak san mengah perut.

Namun, keadaan di atas tidak bersifat kekal kecuali bagi penghidap adenomyosis, yang mana 'buncit' yang dialami akibat dari pembesaran rahim dek perbuatan penempelan sel endo di dalam jaringan dinding rahim.


Perut kita (katup muka) masa ini sangat tidak selesa. Sakit dada menyucuk-menyucuk tak kira masa.



Wakaka!

Inilah pengalaman yang tidak boleh lupa.
'Buncit' ini juga bikin nampak macam mengandung tak bersalin-salin.

Semoga selepas ini kalian tidak tersalah lagi untuk bertanya soalan 'mengandungkah' atau 'berapa bulan?' pada penderita endometriosis dan adenomyosis.
Ini soalan maut pada jiwa kami sesetengahnya, terutama yang sedang berusaha untuk mendapatkan zuriat.

Oh ya, selalunya, bila 'buncit' ini kami akan ambil ubat gastrik cecair putih itu. Ya magnesium trisilicate tu bagi membantu pengeluaran angin terkumpul. Selain itu, minum air halia, letak minyak panas, tungku, dan jika teruk sangat, ambil suntikan tahan sakit.

Oklah.
Sampai sini dulu. Nanti cik azue sambung cerita lagi, in shaa Allah.

posted from Bloggeroid