Followers

Showing posts with label akademi bekerja di rumah. Show all posts
Showing posts with label akademi bekerja di rumah. Show all posts

Wednesday, August 3, 2016

Cabaran Ogos ABDR

Entri: #166
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Azuriyah Mohamad

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Syawal 29, 1437H
(3 Ogos 2016)

Salam kasih sayang.

Hari ini nak cerita tentang cabaran Ogos yang dibuat oleh cikgu Anys (Akademi Bekerja di Rumah - ABDR) di kelas beliau.



Sejajar dengan aspirasi cik azue nak mengaktifkan diri balik diblog kesayangan ini, elok sangatlah cikgu buka cabaran buat pemangkin semangat kami semua anak didik. Terima kasih cikgu.

Jadi, mohon doa kalian agar cik azue kuat dan boleh menulis setiap hari.

Oklah, sampai sini dulu.
Cik azue dari semalam kejung perut ini.

Kepada yang bertanya cik azue tentang gejala penyakit yang cik azue deritai ini, nanti cik azue tulis ya.

Buat masa sekarang, makan ubat dan cuba untuk tidur agar darjah kesakitan semakin berkurangan.

Hingga itu, wasalam

posted from Bloggeroid

Thursday, April 23, 2015

40 kata carian popular mengenai blog

Entri: # 134
Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi Peribadi
Sumber: Google Statistik, Nuffnang, SEObook 

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI


Salam kasih sayang.

Hari ini cik azue menulis tentang tugasan kelas online blog penulisan yang cik azue ikuti sekarang ini.
Blog penulisan cik azue itu, seperti yang dimaklumkan sebelum ini, merupakan blog yang mengkhususkan hanya kepada sulaman dan seni kreatif yang cik azue lakukan saban hari semenjak bergelar WAHM. 
Kalian yang berminat dengan sulaman bolehlah mengikuti blog tersebut melalui pautan di bawah ini.


Di bawah ini adalah gambar yang mana kata carian itu boleh diambil daripada statistik carian google.


Selain itu, bagi memudahkan cik azue merujuk, cik azue juga menulis ke dalam buku nota khas pembelajaran cik azue di kelas online tersebut.


Bila menghadiri kelas penulisan ini, banyak juga perkara baru yang perlu cik azue semak. Banyak juga tabiat lama yang dibaik pulih oleh puan guru.
Terima kasih guru.
Apa pun, yang lebih utama, cik azue nak berterima kasih pada kalian yang mencari maklumat diblog ini.
Tanpa bantuan kalian, cik azue tidak dapat merealisasikan impian cik azue untuk membina satu blog yang khusus pada sulaman seperti sekarang.

Cik azue nak bergerak sekarang.
Ada kerja menanti di bilik sulam Keraih Lengan Kuazue


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ABDR menawarkan bantuan baik pulih penjenamaan diri di alam maya dengan menawarkan kelas-kelas asas blog penulisan atau asas blog bisnes.

Berminat untuk mendapatkan keterangan, boleh hubungi cik azue melalui 
FB: Azuriyah Mohamad 
atau 
Whatsapp ke no 013-2700020

Monday, February 9, 2015

ABDR; Setahun Berlalu



Entri: # 121
Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi ABDR

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI



6 Februari 2015


Salam kasih sayang. 
Melewati 12 bulan bersama Akademi Bekerja Dari Rumah (ABDR), banyak sudah peluang tercipta dari kesempatan ruang yang diberi.



Terima kasih Allah kerana menjawap permohonan berskala panjang usai solat istikharah yang dilakukan. 
Terima kasih kerana memberkati pilihan yang dibuat ini atas nawaitu yang hanya DIKAU lebih mengerti..
Terima kasih juga buat pengasas ABDR atas inisiatif puan mencipta ruang buat kami berukhwah dan menjalin hubungan dua hala.
Terima kasih juga buat barisan guru yang setia bersama membantu.
Tidak lupa, terima kasih teman se ABDR yang menyokong dan saling memberi laluan traffic buat rakan sesama ahli.


Begitu cepat masa berlalu, masih banyak yang perlu dipelajari. Semakin banyak yang ingin diterokai.
Semakin hari bilangan suri dan sura yang bernaung di bawah payung ABDR (ABDR bukan MLM) semakin bertambah. Bertambahnya bilangan ahli, maka bertambahlah jugalah bilangan kenalan sesama kami. Kenalan alam maya yang mempunyai satu misi dan visi yang sama, bekerja dari rumah dan menjana pendapatan walau pun hanya berada dalam lingkungan rumah.

Bermula dengan mengikuti kelas blog asas penulisan, cik azue memasuki pula kelas asas blog bisnes dan seterusnya berpeluang menjadi rakan niaga dengan bertindak sebagai "Pengurus Online" Akademi.



Syukur alhamdulillah. Berkat sokongan (yang tidak nyata di mata kasar), banyak yang cik azue pelajari dari segi tatacara penulisan hingga lah ke tatacara pelan pemasaran dan pelan promosi produk.

Alhamdulillah, seperti mana hubungan mutualisme dalam simbiosis kehidupan, kami rakan bernaung di bawah ABDR saling mendapat manfaat bersilang di mana, setiap kami secara tidak langsung mempromosikan blog dan produk rakan-rakan sesama ahli melalui pautan yang ada di blog masing-masing.
Kami juga saling berkongsi ilmu dan tip-tip kehidupan melalui perkongsian pengalaman yang tercatat dalam blog masing-masing.


Kenapa memilih ABDR? Dari awal niat untuk bekerja dari rumah, cik azue mencari kumpulan sokongan yang mensasarkan para suri yang bekerja dari rumah. Iaitu kumpulan yang 100% memberi sokongan moral dengan kelas-kelas asas yang boleh diikuti secara maya. Dan kenapa memilih ABDR kerana cik azue tertarik dengan konsep yang diperkenalkan oleh puan pengasas, iaitu, meyediakan satu platform untuk bekerja keras dengan bijak ('work hard but smart') walau dari rumah dan keuntungan pendapatan yang diperolehi adalah dari diri sendiri kerana ABDR adalah kumpulan sokongan yang memberi latihan bukan kumpulan yang menawarkan wang dan ringgit sebagai imbuhan seperti mana-mana sistem perniagaan berkonsepkan MLM.

Menjadi Pengurus Online pula umpama imbuhan buat cik azue. Dari sini, banyak maklumat pemasaran yang dapat diperolehi. 
Yang penting, cik azue dah dapat membuka topeng "en Mimpi" (maaf yer tuan penyanyi - en Mimpi) selama bersama kumpulan pemasaran ABDR.

Kenapa memakai topeng "en Mimpi"? Cik azue sifatnya MALU. Melayu yang MALU, malu untuk menonjol diri dan malu untuk memperkenalkan diri serta kemahiran diri.
Sungguh MALU itu bagus. Walau cik azue tidak malu untuk mencuba, tetapi cik azue amat malu untuk menonjol.

Sejak bersama tim pemasaran ABDR, sedikit sebanyak perasaan MALU untuk tertonjol itu telah dapat cik azue hakis walau masih tersisa.
Sifat degil untuk mencuba semakin mekar dan sifat 'Katak Pekak' dan 'Pekak Badak' semakin menyerlah dalam memperkasakan produk yang dipasarkan baik untuk ABDR mahu pun untuk produk sendiri.

Alhamdulillah. Banyak manfaat yang boleh diperolehi jika kita buka mata dan hati serta minda bila mana kita menyertai sesuatu perkumpulan.


ABDR sekarang sudah menjangkau 1000 penyertaan dengan 900 lebih blog ahli yang saling berpaut antara satu sama lain.


ABDR menawarkan  kelas-kelas asas berikut sebagai platform bagi kalian yang ingin turut serta membina jaringan di alam maya ini, seperti cik azue.



Pendaftaran kelas-kelas ABDR berikut dibuka setiap hari.

1. Kelas Asas blog dan penulisan} - online & offline

2. Kelas asas blog, fan page, mula bisnes} - online & offline
-produk sendiri
-makanan sunnah
-telekung solat borong dan runcit 
-produk islamik
-projek raya

3. Kelas Asas Blog dan Penulisan Kreatif

4. Kelas belajar iklan mudah.my

5. Kelas asas urus akaun wahm/soho

6. Kelas penulisan ebook pertama - online dan offline

8. Pendaftaran pengurus online - online dan offline

9. Kelas asas wordpress


Servis yang kami ada:
1. Tempahan blog bisnes - 5-7 hari siap
2. Beriklan di SOHO Directory juga bersama pautan kami lebih dari 900 blog.



Pendek kata, menjadi seorang WAHM ini nampak SENANG namun tidak MUDAH.

Tepuk dada, tanya MAHU diri sendiri. Cik azue dan ABDR hanyalah suatu pilihan dalam banyak-banyak pilihan yang ada. 

Dan cik azue hanya berkongsi apa yang cik azue rasa.

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.


wasalam



Jika berminat untuk tahu lebih lanjut tentang ABDR, 
boleh PM cik azue ke FB cik azue (pautan di kanan blog) 
atau
WhatApps cik azue ke talian 013-2700020










Tuesday, January 13, 2015

ABDR: Kelas Online

Entri: # 115
Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi ABDR

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI


Akademi Bekerja di Rumah (ABDR) ada menawarkan kelas-kelas secara online bagi kalian yang berminat menambahkan ilmu lalu menambahkan pendapatan secara tidak langsung.


Pendaftaran bakal pelajar adalah setiap hari. Kelas-kelas yang ditawarkan adalah seperti berikut:


1. Kelas online asas bina blog penulisan
untuk membina blog berpengaruh, blog yang disukai pembaca, belajar menulis blog dengan betul yang dapat menarik traffik ke blog.


2. Kelas online asas blog fanpage mula bisnes
bagi yang mahu mulakan bisnes online. Tak tahu cara untuk mula bisnes. Belajar urusniaga mudah dengan mnggunakan medium percuma blog, fnpage, fb. Belajar menjana pendapatan bermula RM5, RM10, dan seterusnya. Bagi yang tidak ada produk kami sediakan produk untuk dropship.

3. Kelas beriklan di mudah.my
mudah.my merupakan medium promosi online secara percuma. Belajar teknik beriklan dengan betul di situ.

4.Kelas penulisan kreatif
bagi yang bercita-cita menulis cerpen. Belajar menulis cerpen dahulu sebelum menulis novel. Apabila sudah pandai tulis cerpen, insya Allah boleh menulis novel.

5. Kelas Urus Akaun Bisnes Kecil / WAHM SOHO
Khas untuk usahawan kecil / WAHM SOHO yang mahu belajar cara urus akaun dengan lebih sistematik. Insya Allah, kelas urus akaun bisnes akan dibuka Januari ini. Dengan tenaga pengajar yang berpengalaman dalam bidang ini.




Jika kalian berminat untuk bersama cik azue dalam jaringan Akademi Bekerja Dari Rumah, kalian boleh hubungi cik azue di 




email: kuazue@gmail.com

atau 

WhatApps : 013-2700020








Friday, January 9, 2015

ABDR - Belajar Urus Akaun Bisnes (Bulan Januari)

Entri #: 114
Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi ABDR
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI


Salam kasih sayang.

"Duit bisnes dan duit personal tidak boleh dicampur aduk.
Setiap sen yang mengalir perlu dicatat dalam buku 555 supaya kita tahu aliran wang keluar masuk." 

Di atas adalah kata guru yang mengajar cik azue dalam kelas asas urus akaun.
Bagi kalian yang tercari-cari bagaimana mahu mengurus akaun dengan baik. Berita baik, bagi tahun 2015, ABDR (Akademi Bekerja Dari Rumah) masih lagi ada menganjurkan kelas bagi kita mempelajari asas urus akaun bagi bisnes yang kita jalankan.

Yang bagusnya, kelas ini diadakan secara online dan juga offline. Belajar urus kewangan bisnes bersama trainer yang berpengalaman anjuran ABDR.

Berikut adalah kelas anjuran bagi bulan Januari 2015.



Kelas Asas Akaun Secara Online
***************************

Grup Coaching.
Tarikh: 17 Januari 2015, Sabtu
Masa: 9.30pg - 2.00tgh
Sijil dan Refreshment Disediakan
Kelas dalam kumpulan kecil (max 4-6 pax)

Yuran : RM 250.00

Lokasi: Bandar Tun Hussein, Cheras
(Boleh datang melalui Mines, Serdang atau Lebuhraya Cheras-Kajang)


Bonus 1:
Ebook asas blog
Ebook 101 idea home based bisnes
Ebook Super Wahm Super Mom
Ebook Mula Butik Online /Offline

Bonus 2:
3 tahun periklanan di soho directory

Bonus 3:
Diskaun RM50 untuk kelas blog dan penulisan



GROUP COACHING AKAUN BISNES SECARA ONLINE 
*******************************************

Modul 1: Basic book keeping.
Bagaimana merekod buku simpan kira?

Modul 2: Pengenalan kepada asas perniagaan dan fungsinya.
-Mengenal dan belajar kepentingan dokumen.
- Invois, cash, bil, resit, purchase order
Yuran RM150 - Modul 1 & 2


Tarikh : 19/1/2015 (Isnin)
Masa : 9.30-12.30 tengah hari
4-5 orang untuk satu sesi dalam group online di facebook


Bonus
1. Ebook 101 idea home based bisnes
2. Beriklan setahun di soho directory

Klik Pautan ini: ULASAN KELAS AKAUN ONLINE

Untuk daftar mana-mana kelas antara dua tarikh ini, kalian boleh hubungi cik azue melalui berikut

Email : kuazue@gmail.com
wsapp : 013-2700020

atau 
boleh PM ('private message') ke

Friday, December 5, 2014

Entri # 103 : Senangnya WAHM; Tempahan Tuala

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi Peribadi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam kasih sayang buat semua. Pejam celik dah hampir dua minggu anak-anak yang bersekolah bercuti sekolah dipenghujung tahun. Pejam celik, berbaki lagi 3 minggu, kita akan melangkah ke tahun baru Masihi, 2015 pula.
Bertambah tahun, bertambahlah angka dalam kehidupan kita ini.
Apa persediaan kita dalam meneruskan kelangsungan hidup di alam maya yang semakin menekan kadang kala dirasakan. Lain masa kita berceletoh lagi ya.

Ok, berbalik kepada tajuk entri di atas sana.
"Senangnya WAHM!" Menjadi WAHM nampak senang dimata bagi yang belum bergelar WAHM.

Menjadi WAHM bukanlah ikutan trend semasa. Ianya adalah satu pilihan dalam banyak-banyak pilihan yang ada.
WAHM memerlukan satu jadual kerja yang anjal ('fleksibel'), memerlukan stamina yang cukup tinggi dari segi segi mentaliti, spiritualiti dan jasmani.

Menjadi WAHM dengan lingkungan anak-anak kecil (bawah setahun hingga ke umur pra remaja) sangat menuntut kita para ibu agar mempunyai kesabaran ke tahap yang paling maksimum sekali.

Menjadi WAHM ketika musim persekolahan dengan WAHM ketika musim cuti sekolah banyak bezanya. WAHM dengan anak-anak yang berumur dari bawah setahun hingga pra remaja dalam satu bumbung juga amat meruntun jiwa.

Nampak senangkan disebalik senyuman menerima kunjungan tetamu yang bertandang lewat hari dan status cukup molek para WAHM dilaman sosial, hampir kebanyakkan kaum IBU yang masih terikat bekerja diluar sana memimpikan impian yang sama untuk bergelar WAHM.

Nah kalian, jika masalah kerja lah (tidak puas hati itu dan ini) punca kalian mahu mengubah langkah, ini nasihat cikazue. Jika semasa masih menjadi seorang pekerja dengan seorang majikan pun huru hara keadaannya, percayalah, jika kalian tidak boleh tahan karenah di pejabat sekarang ini, takut-takut bila  kalian sudah mengorak langkah seperti kami, lagi huru hara jadinya. 

Jika di pejabat, rata-rata yang memberi masalah adalah dalam lingkungan umur dewasa sahaja. Namun, bila mana menjadi WAHM, selain ALLAH, bos-bos kita adalah anak-anak kita yang pelbagai peringkat umurnya serta pelbagai tingkah lakunya serta para pelanggan yang kita selalunya tidak pernah bersua muka, tidak kenal langsung hati budinya, hatta sikap penerimaan mereka terhadap kita.

Mengambil contoh diri sendiri. Cabaran bekerja dengan dua anak teruna berumur 7 dan 9 tahun dalam cuti sekolah ini sangat lah meruntun jiwa. Hanya bergantung pada yang ESA sebagai 'BOS' yang paling besar dalam kehidupan. Kadang kala, anak-anak akan membuat karenah kerana inginkan perhatian 100% dari si ibu yang bekerja mengejar 'dateline'.
Ini kisah semalam. Seharian, ini sahaja yang dapat si ibu usahakan. Sudahnya anak-anak yang menang dalam membuat karenah. Sudahnya, ibu bangun semula jam 2 pagi menyambung kerja yang masih banyak berbaki.

Ini adalah sedikit contoh cabaran yang kami WAHM hadapi saban hari. Lain hari, lain pula cabaran menanti.

Buat tempahan ini, Terima kasih buat puan penempah yer. Semoga puan berpuas hati.

Ok. Bagi yang bercadang dan punya hasrat hati ingin memilih kerjaya sebagai WAHM, apa kata kalian bermula secara sambilan dahulu. Cuba-cuba kenal diri sendiri dan kekuatan serta kelemahan diri. Kalau kami mampu menjadi WAHM, kalian juga pasti akan berjaya suatu hari nanti.

Yang penting nawaitu diri dan mohon persetujuan dari Ilahi.
Oh nak bagi tahu juga, cik azue pun ambil masa selama 3 tahun mohon petunjuk dari Ilahi melalui istikharah (in shaa Allah masih lagi diteruskan hingga ke hari ini) yang dilakukan saban malam sehingga hati menjadi tetap akan pilihan yang dibuat.

Bagi yang memang nekad hendak bermula ke arah WAHM, dan tiada  panduan arah tujuan, berikut boleh dijadikan sebagai panduan.

Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR) menyediakan peluang kepada suri memulakan bisnes dengan kaedah paling mudah dan kos paling minima. Dengan hanya RM200.00 samada secara tunai atau bayaran ansuran (RM100x2 atau RM50x4), kami akan berikan tunjuk ajar bagaimana hendak memulakan, dan suri berpeluang berniaga dengan produk dropship ABDR.
Akademi Bekerja Di Rumah kini hampir mencecah 1000 orang bloggers. Bayangkan jaringan network dan sokongan percuma yang bakal menanti suri sekalian. Setiap blogger akademi dapat dikenali dengan logo wanita comel di atas pada blog masing-masing.
Antara produk-produk laku keras yang ditawarkan ialah:
>> Produk Makanan Sunnah (jus kurma, jus delima, air zam-zam dll)
>> Produk Makanan (nasi arab, keropok, serunding, koko tamar, dll)
>> Telekung solat
>> Produk islamik (e iqra, al quran digital dll)

Jika suri sekalian berminat boleh hubungi cik azue ya (PM FB : Azuriyah Mohamad)

Baiklah. Sampai sini dulu ya. Nanti cik azue sambung lagi.

Wasalam




Wednesday, October 8, 2014

Entri # 88: Usahawan Online; suka duka membeli dan menjual

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi Peribadi
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam Kasih Sayang.
Kali ini cik azue nak berkongsi pengalaman cik azue pula. Pengalaman sebagai pembeli/pelanggan online dan pengusaha / usahawan online.
Banyak suka dari duka, alhamdulillah.

Baik, mari berkongsi sebagai pelanggan/pembeli online dulu.
Kali pertama berurusan secara online, cik azue tidak ada online banking. Tidak tahu kenapa, bila merujuk ke bank terbabit, selalu sahaja ada masalahnya (alhamdulillah, masalah telah dapat diatasi dengan jayanya, kecuali dengan satu bank sahaja lagi yang sehingga ke hari ini tidak dapat dibuat online banking). Disebabkan cik azue ni bukan selalu membeli belah secara online, jadi sesekali membeli tu, terpaksalah ke ATM atau bank dan buat bayaran pada pengusaha/penjual online. Kadang-kadang atas beberapa sebab, duit yang ingin dibayar tidak dapat di masukkan pada waktu yang sepatutnya. Atau jika perlu, terpaksalah memohon jasa baik en chenta hati tolong buat bayaran dahulu dan dipulangkan bayarannya kemudian secara tunai. Selalunya, nak minta tolong beliau, perlulah ada penjelasan yang munasabah kenapa nak beli itu dan ini. Hihihihi, biasalah tu. Alah bisa tegal biasa, kata orang.

Berbalik kepada pengalaman membeli secara online buat pertama kalinya. Seingat cik azuelah, cik azue membeli barangan kraf - beli barangan berasaskan felt. Dari siapa? oh minta maaf, terlupa sudah cik azue. Namun yang memberi kesan dihati adalah akan sikap penjual itu sendiri yang mesra pelanggan yang pertama kali membeli secara online seperti cik azue. Dari beliau (terima kasih puan), cik azue belajar bagaimana nak buat pembelian secara online ini, bagaimana nak tunjuk bukti bayaran dan sebagainya. Berdebar-debar juga hati, walaupun nilai belian tidak pun mencecah RM30 pada ketika itu, sehinggalah barangan yang dibeli sampai ke tangan cik azue. Alhamdulillah, dari situ cik azue mula pandai membeli apa yang perlu secara online. Mudah juga ya.
Itu cerita suka. Cerita duka, oh tuan/puan pengusaha, sila lah jawab pertanyaan bakal pelanggan dengan sebaik mungkin, walau anda rasa dia tidak akan layak membeli barangan yang anda tawarkan. Ya, memang, berhari-hari tunggu jawapan dan ada satu dua tu sampai sudah pun tiada jawapan. Apa nak buat, kita berhajat, tapi orang tidak mahu menjual kepada kita. Hihihihi.

Apabila cik azue membuat keputusan untuk menjadi pengusaha / usahawan online, walau pun secara sambilan, cik azue telah membuka dua buah akaun bank bagi kemudahan bakal pelanggan untuk melakukan transaksi jualan. Pelbagai ragam yang cik azue terima, dari seteruk-teruk pelanggan sehinggalah sebaik-baik pelanggan. Biasalah tu adat orang berdagang kan. Dan cik azue cuba menjawab dan memberi perkhidmatan sebaik mungkin seperti mana yang cik azue pernah rasa dari pengalaman pertama membeli secara online dahulu. Cuma bila kita berurusan secara online ini melalui PM di akaun FB atau email, kekadang, pesanan yang diberi oleh bakal pelanggan tidak dapat dibuka atau dibaca oleh cik azue. Selalunya, cik azue akan menjawab secepat yang mungkin supaya bakal pelanggan tidak tertunggu-tunggu sebaik sahaja pesanan dapat dibaca oleh cik azue.
Paham-paham sahajalah, kadang-kadang, FB ada masanya, semua pesanan tidak boleh dibuka. Begitu juga dengan email, ada yang termasuk ke dalam kotak 'spam'. Oleh sebab yang demikian, cik azue selalu nasihatkan kepada bakal pelanggan untuk menghantar dua pesanan makluman samada melalui PM diikuti WhatApps atau email supaya tiada berlaku terlepas pandang.
Selain daripada masalah kecil ini, cik azue juga pernah di 'ganggu' oleh pelanggan yang telah selesai urusan pembelian. Dari perihal perbincangan tentang produk jualan, membawa ke persoalan berbaur peribadi yang akhirnya, cik azue terpaksa memberi kata putus kepada beliau. Oleh sebab itu, kesemua perkara melibatkan urusniaga adalah melalui PM di FB atau WhatApps atau email sahaja bagi mengelakkan kejadian yang sama berulang.

Seperti yang kawan-kawan sedia maklum, cik azue menawarkan servis jahitan kreatif, dalam penghasilan bantal hiasan dan sulaman mesin. Masa cik azue memberanikan diri untuk memasuki dunia seni jahitan kreatif dan seni sulaman mesin ini, apa yang terlintas difikiran cik azue adalah bagi memberi kemudahan kepada bakal pelanggan membuat pesanan berdasarkan budget yang ada ditangan. Dan kerana itu, setiap produk yang dihasilkan akan menggunakan sebaik mungkin bahan-bahan asas (kain) yang sedia ada di dalam Malaysia, bagi mengawal kadar kos bahan.
Namun, bergantung kepada pelanggan, setiap produk yang terhasil, adalah memang bergantung sepenuhnya mengikut kehendak pelanggan dan tiada istilah produk siap sedia dibeli.
Untuk ini, setiap tempahan akan mengambil masa dari 1 minggu ke 3 minggu bergantung jenis ketelitian perincian yang dikehendaki.

Secara kesimpulannya, Keraih Lengan Kuazue menawarkan perkhidmatan dalam pembuatan  imej sulaman dan jahitan kreatif sebagai hadiah atau cenderahati serta kami juga menerima tempahan secara peribadi atau secara pukal bagi tempahan jahitan kreatif atau sulaman. 

“We specialize in embroidering and sewing craft as a gift 

/ signature items and we do receive customize 

craft order 

for embroidering and sewing in personal or bulk order”

Perkhidmatan yang ditawarkan

 Bantal hiasan bersulam
Sulaman Patches

Sulaman Nama

Selimut Mak Tok (Selimut Tampal Cantum)

Sulaman di Tuala


Jika berminat, cik azue boleh dihubungi melalui
Email: kuazue@gmail.com
WA: 013-2700020

Oppss.. kawan-kawan, apa pengalaman kawan-kawan dalam urusniaga online ni yer? Jom kita kongsi bersama.

Wasalam


Entri # 87: Rahsia Khidmat Pelanggan, Usahawan Online; Ulasan E-book

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi ABDR
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI


Salam Kasih Sayang tidak terhingga buat semua teman di alam maya ini. Selamat Hari Raya Aidiladha cik azue ucapkan. Minta maaf, kekangan masa menyebabkan terpaksa menyepikan diri (oh adakah sebenarnya daku ada masalah emosi?)
Hari ini cik azue nak buat ulasan e-book yang ditulis oleh pengasas Akademi Bekerja Dari Rumah (ABDR), Puan Masayu Ahmad.
Dapat percuma disebabkan memberi maklum balas tempoh hari atas pertanyaan puan mas di FB. Terima kasih Puan Mas ya.


Walau pun cik azue ni bolehlah dikatakan dah berkecimpung dengan urus niaga online secara serius hampir 4 atau 5 tahun juga, tetapi cik azue suka juga membaca garapan yang ditulis oleh puan penulis. Bagi anda rakan-rakan yang baru hendak berjinak-jinak dengan urus niaga online ini, terutama kepada bakal para usahawan online, e-book ini boleh kalian dijadikan sebagai buku panduan permulaan.
Bercakap tentang E-book ini, secara amnya, mempunyai 8 bab dengan satu bab Bonus:Perkongsian Pengalaman untuk dijadikan panduan.

Disenaraikan bab-bab yang terkandung di dalam e-book ini beserta serba sedikit ulasan berkaitan.

Bab 1 - Urusniaga Online
Menerangkan apa itu urusniaga online dan perbezaannya dengan urusniaga offline, siapa pelanggan online serta juga terdapat istilah-istilah yang sering digunapakai ketika urusniaga online.

Bab 2 - Menggembirakan Pelanggan
Diterangkan bagaimana cara bagi menggembirakan pelanggan yang membuat urusniaga online dengan kita serta bagaimana juga harus kita mengawal emosi yang menguasai seseorang usahawan online terbabit.

Bab 3 - Membina Keyakinan Pelanggan
Ebook ini menceritakan beberapa perkara perlu dan sampingan yang boleh dilakukan bagi menambah keyakinan pelanggan terhadap seseorang usahawan online itu. (oh, ho! ada beberapa perkara yang perlu cik azue perhalusi disini bagi memantapkan perusahaan online cik azue - sebab itu cik azue suka membaca banyak-banyak, lagi banyak dibaca, lagi baca yang perlu dibaca untuk lebih banyak ambil tahu)

Bab 4 - Menawan Hati Pelanggan
Disenaraikan 11 perkara yang boleh dilakukan bagi memastikan kita (pengusaha online) dapat menawan hati para pelanggan - ya, beberapa perkara sudah cik azue buat, dan ada beberapa perkara yang perlu cik azue perbaiki lagi selepas ini.

Bab 5 - Menghargai Pelanggan
Ada 10 panduan yang berguna yang boleh diguna pakai bagi memperbaiki mutu khidmat pelanggan yang dipraktis selama hari ini. Selalunya cik azue lakukan apa yang difikir akan menggembirakan hati sendiri, jika berada di pihak pembeli.

Bab 6 - Kuasa Khidmat Pelanggan
Percaya atau tidak, khidmat pelanggan yang baik menjaminkan pulangan kesetiaan pelanggan. Ini juga ditonjolkan dalam ebook ini seperti mana yang cik azue pernah rasai sebelum ini.

Bab 7 - Khidmat Pelanggan Profesional
Melalui bab  ini, kita dapat mempertingkatkan skil khidmat pelanggan sedia ada.

Bab 8 - Tingkatkan bilangan Pelanggan Setia
Terdapat juga saranan yang boleh dilakukan bagi menambah bilangan pelanggan setia sedia ada melalui beberapa panduan.

Tepuk dada tanya Nawaitu. Apa mahu kita menjadi salah seorang usahawan online.
Ebook ini, sejujurnya, adalah garapan beberapa buah buku motivasi perniagaan yang telah cik azue baca (baca tanpa buat ulasan di blog- penyakit 'M' telah melanda). Menariknya, dengan hanya membaca satu ebook yang dikira agak lengkap ini, sudah memadai sebenarnya untuk anda jadikan panduan, jika benar-benar mahu terjebak dalam perusahaan online ini. 
Melalui beberapa perkongsian yang dimuat di dalam ebook ini juga dapat memberi tunjuk ajar pada anda yang buka mata hati untuk belajar.

Pendek kata, sebab entri hari ini pun sudah panjang, maka, sebagai kesimpulannya, bagi cik azue, ebook ini dapat membantu menambah baik mutu khidmat pelanggan yang sedang cik azue lakukan sekarang ini.
Anda, usahawan online, khususnya, macam mana? Bagaimanakah mutu khidmat pelanggan yang ditawarkan? Jika ingin menerokai ebook ini, anda boleh hubungi cik azue bagi mendapatkan naskah berharga ini untuk dijadikan panduan.

Akhir kalam, benarlah kata orang bijak pandai, semakin banyak yang kita tahu, maka akan semakin banyak lah yang akan kita tidak tahu. Solusinya adalah dengan belajar tanpa henti, dari buaian, sehinggalah ke liang lahad.

Macam biasa, nak hubungi cik azue:
email: kuazue@gmail.com

Friday, June 27, 2014

Entri # 72: 100 Perkara boleh diBuat Jika Punya Wang Tanpa Had

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi Peribadi
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam kasih Sayang. Hari ini berkongsi sedikit ilmu yang didapati dari saudara Irfan Khairi. Kata beliau, kalau mahu kekayaan dalam hidup, mestilah terlebih dahulu kita punyai keingian untuk menjadi kaya itu sendiri kerana ini akan membakar semangat kita untuk mencapai matlamat keinginan tersebut.
Tetapi kenapa perlu sehingga 100 perkara? Ini kerana menurut beliau, semakin besar keinginan, semakin besarlah semangat yang akan membantu kita mencapai impian tersebut.

Jom kita senarai 100 perkara yang boleh kita perolehi sekiranya kita mempunyai wang yang tiada hadnya.

Selepas kita dah ada 100 perkara tersebut, kita bolehlah tetapkan matlamat kita ke arah apa yang kita mahu tadi. 

Bangun!, Bangun ! Bangun! Kawan-kawan, ayuh bermula sekarang - motivasi untuk diri sendiri juga ini. Kalau mana yang dah ada perniagaan online ini, mari kita kukuhkan perniagaan kita. Dan bagi mana-mana yang tiada sumber tu, boleh jenguk-jenguk baca tentang AKADEMI BEKERJA DARI RUMAH (ABDR). Ada perkhidmatan doorship yang dijalankan. Dan sehubungan itu, nak bagi tahu ni, ABDR menawarkan kelas online dan offline seperti berikut:

1. Kelas asas blog dan penulisan

2. Kelas asas blog fanpage mula bisnes
-produk sendiri
-makanan sunnah
-telekung solat borong dan runcit
-produk islamik
-projek raya
3. Kelas penulisan kreatif
4. Kelas penulisan ebook pertama
5. Kelas akaun wahm, soho, bisnes kecil
6. Kelas asas wordpress
7. Kelas beriklan mudah.my
8. Tempahan blog bisnes- 5 hingga 7 hari siap
9. Beriklan dengan kami pautan 750 blog

Bagi yang mahu mencuba perniagaan dropship untuk tambah pendapatan, (sambil menambah ilmu mempelajari dunia blog untuk pemasaran) bolehlah pilih mana-mana  satu berikut yang memikat jiwa :

1. Bisnes makanan sunnah + borong runcit telekung solat
2. Bisnes makanan sunnah + projek duit raya
3. Bisnes makanan sunnah + produk islamik

Apa itu dropship ABDR?
5 langkah mudah
1. daftar
2. Blog bisnes
3. Fan page produk
4. Promo dan ambil komisyen
5. Urusan stok dan penghantaran diuruskan pasukan khas, 100 peratus online. Tidak ada COD. Tak perlu simpan stok.


Tepuk dada, tanya iman.. jom berusaha. jom bebas kewangan.

wasalam

Wednesday, June 25, 2014

Entri # 70: Berhenti dan WAHM, tergapaikah impian?

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Carian Google
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam kasih sayang buat semua.
Cik azue menyepi kerana berkejaran menyiapkan tempahan. Terima kasih atas sokongan kalian yang tidak jemu berkunjung tiba bertandang ke mari.

Melewati 3 bulan pertama menjadi seorang WAHM (Working at home Mom), banyak suka duka yang harus cik azue perhalusi.
Nawaitu berhenti dari makan gaji dan memulakan tugasan sebagai WAHM harus dikaji semula. Apa yang didapati setelah 3 bulan bergelar WAHM dan dimana lagi harus memperbaiki kekurangan diri ini.

Fokus utama bekerja sendiri bagi cik azue adalah dua anak-anak amanah itu. Alhamdulillah, pemilihan bahasa keduanya agak sedap di telinga cik azue. Tiada lagi gaya-gaya bahasa kurang ilmu pengetahuan dipertuturkan oleh keduanya. Syukur ya Allah. (ooppsss.. solat sunat syukur belum cik azue buat atau mungkin baik kita lazimi pula solat sunat syukur selepas ini akan kurniaan sepanjang hari).
Cuma cik azue sekarang ini sedang belajar cara untuk mentarbiahkan diri sendiri agar dapat mengawal emosi yang kadang kala menggila dek karenah anak-anak syurga ini.

sumber: http://pinwheelsandpoppies.wordpress.com/2011/05/20/the-wee-ones-vs-my-sanity/

Wehaa! Urut-urut dada bawa istighfar. Mungkin ada dosa tanpa sedar kita lakukan maka kita diuji sedemikian. Melepasi fasa cuti penggal persekolahan pertama mereka berada dirumah, kehidupan WAHM menjadi tonggang langgang. Kejutan budaya. Bangun dan boleh buat apa sahaja duduk dirumah tanpa perlu ke taska dan kena bebelan si pengasuh. Tidak mengapa, lama-lama biasalah anak-anak itu. Cuma sekarang ini, latihan mendisplinkan diri buat cik azue dan anak-anak untuk duduk selepas maghrib sementara isya' untuk mentadabbur Al-Quran. Semoga Ramadhan yang akan menjelma dapat mencapai impian ini dan menjadi titik mula perubahan cik azue dan anak-anak.

Apa lagi. Ya, tentang kerja tangan cik azue, alhamdulillah, kerana fokus utama bukan di situ, namun ada juga rezeki kurniaan Ilahi. Terima kasih juga buat ABDR terutama cikgu Anys Idayu Zakaria yang sudi menabur budi mengajar cik azue yang kekadang tertewas dek emosi. Hahaha.

Oh.. menjadi WAHM bukannya mudah dan bukan juga terlalu susah. Namun, kesemua ini ada seribu satu cabaran yang kadang nampak susah di mata kita, namun senang di mata orang lain. Lain orang lain persepsi tentang sesuatu itu.
Bagi yang bercita-cita mahu menjadi WAHM, carilah kumpulan sokongan agar kita tidak tersasar di saat emosi menjunam. Hidup sebagai WAHM, bukan setakat fizikal yang kuat, namun mental juga kena kuat.

Banyak yang mahu diperkatakan, namun, kita kongsi kemudian nantilah ye, in shaa Allah.

Kepada yang berkunjung datang, nanti cik azue berkunjung balas yer.

Akhir kalam.

Wasalam


Monday, June 9, 2014

Entri # 63: PERNIAGAAN; Mulakan kecil dan Akhiri BESAR

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi Peribadi
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam Kasih sayang buat semua.
Salam hari ISnin, jangan ada yang masih dengan 'MONDAY BLUES' ya. Hari isnin harus lebih semangat kerana di hari Isnin, junjungan besar kita nabi Muhammad SAW di puterakan.

Hari ini cik azue nak berkongsi dengan semua bagaimana sebuah perniagaan itu boleh kita jalankan.
Bukanlah terlalu susah, namun ia juga tidak lah terlalu mudah. Dengan minat dan kesungguhan kita untuk berubah serta mengikuti sunnah Rasul kita dengan berniaga sebagai salah satu sumber mata pencarian hidup, maka yang susah tidak mustahil menjadi senang.
Ini adalah pesanan almarhum bonda cik azue suatu ketika dahulu. Sembang-sembang santai di suatu petang. Kata bonda; "Kita orang perempuan ni, kena cari kemahiran hidup walau pun kita tidak minat. Bukan apa. buat "standby", manalah tahu, esok lusa kita tak larat lagi nak makan gaji dengan orang.. mana lah tahu, esok lusa suami tak bagi kita pi kerja dengan orang, suruh duduk rumah jaga rumah dan anak-anak, manalah tahu, esok lusa sakit.. semua itu perlu kita fikir. Takkan la duk rumah saja. Kalau tak pun, kemahiran tu boleh jadi hobi habuan hilang tension hidup. Mula dulu dengan apa yang kita suka dan apa yang kita ada. Buat jadi hobi penghilang tension dan sebagai hadiah pada kawan-kawan."
Dan si anak (cik azue lah ni) berkata; "tadak masa lah mak dan tadak modal nak mula..."
Dengan senyum sinis, bonda berkata; "...masa itu atas kita, cukup pun atas kita, tak cukup pun atas kita, kalau kita mahu, semua boleh, kalau kita tak mahu, yang boleh pun jadi tak boleh, yang cukup pun boleh tak cukup. Modal, guna sahaja apa yang ada depan mata, pelan-pelan la simpan sikit-sikit, nanti beli aset yang la ni nampak tak guna, nanti-nanti gunalah aset tu..."

Baik, itu pesanan almarhum bonda. Pesanan pada tahun 2006 atau 2007 yang lalu. Terduduk dan terhilang arah bila mana bonda pergi begitu sahaja pada penghujung tahun 2010. Hilang pengemudi haluan hidup. Terkapai-kapai hampir tenggelam dek kenangan silam. Pelan-pelan cik azue bangun dengan kenangan dan pesanan yang ditinggalkan bonda.

Ya, cik azue bermula secara kecil-kecilan. Bermula dengan sebuah mesin jahit singer, membawa kepada mesin jahit tepi singer, terus ke mesin sulam brother dan yang terbaru mesin industri jenama Jack.
Kemudian, sedang mengumpul dana untuk membina sebuah bilik untuk dijadikan bengkel bekerja cik azue (sekarang ni huru hara soho nya. sekejap di atas - menggunakan mesin sulam, sekejap di bawah - di sudut kecil ruang tamu). Harap cik azue dapat siapakan dalam tempoh setahun bergelar WAHM. Dan ini kisah cik azue dengan perniagaan yang cik azue jalankan sekarang ini. Kisah kalian, hanya kalian yang tahukan.

Kalau tadi, kata-kata almarhum bonda. Sekarang, cik azue kongsikan petikan dari jutawan internet, Irfan Khairi

Konsep sama, cuma dari orang yang berbeza, namun memberi kesan buat orang yang mahu mengambil ikhtibar.

Berdasarkan perkongsian cik azue sebagai pengurus online ABDR di FB: Azuriyah Mohamad rata-rata yang menghubungi cik azue mahu tahu tentang konsep perniagaan yang ditawarkan oleh ABDR.

Dalam mengekalkan konsep doorship dan memulakan perniagaan dengan modal minima, ABDR menawarkan kita dengan peluang perniagaan bagi turut sama menjana pendapatan walau pun berada di rumah. Berikut adalah peluang yang ditawarkan:

1. Rakan niaga / Pengurus Online Akademi
Sebagai rakan niaga/pengurus online (PO) akademi, kita bertanggungjawab mempromosikan produk dan servis yang ditawarkan oleh ABDR, yang mana produk dan servis yang diberi mendapat permintaan sepanjang tahun. Contoh servis adalah terdapatnya pilihan kelas online dan bengkel online serta offline yang dianjurkan oleh ABDR, manakala contoh produk adalah produk digital seperti Ebook yang dihasilkan oleh Puan Pengasad dan para guru online serta rakan-rakan ABDR sendiri. 

2. Pendaftaran Bisnes borong telekung solat
Pihak akademi berbesar hati menawarkan peluang bisnes melalui kelas membina blog dan fanpage borong telekung solat khusus bagi yang berminat dan fokus untuk menyertai kelas ini, yang mana, di dalam kelas online itu nanti kita akan belajar lengkah demi langkah membina blog dan seterusnya fokus kepada penjualan produk telekung secara borong.
Antara telekung yang di akan kita berjualan:
a) Telekung solat Vietnam
b) Telekung solat Indonesia
c) Telekung solat sulam
d) Telekung solat kanak-kanak

Dan apa yang akan kita perolehi melalui kelas online ini adalah:a) Ilmu membina blog dan fanpage niaga
b) Akan dimasukkan dalam satu fanpage group dengan barisan guru-guru online Akademi yang sememangnya berpengalaman dalam bisnes online
c) Produk telekung solat adalah pelbagai jenis yang tersedia stoknya, tinggal kita untuk berjualan sahaja.



3. Pendaftaran agen projek duit raya (www.projekduithariraya.blogspot)
Bagi yang sedang mencari produk yang hendak dijual pada musim ramadhan yang bakal menjelma, di ABDR terdapat peluang pendaftaran untuk menjadi agen projek duit raya. Hanya berdaftar dan sudah boleh berjualan. Sangat mudah. Namun yang lebih menarik, kita akan belajar langkah demi langkah membina blog khas untuk produk ini dan juga akan menerima 2 ebook. Walau pun blog masih dalam pembinaan, kita sudah boleh mula berjualan dan mempromosi secara online mahupun offline. Antara produk yang tersedia adalah seperti serunding ayam dan daging, pes nasi arab, snek oat choco dan pelbagai produk sunnah seperti madu, kurma dan kismis.




Ini sebahagian sumber yang boleh kita fikirkan sebagai mencari alternatif untuk bermula dengan modal yang minima (minima disini bukan lah serendah RM10 atau RM20, tiap perniagaan perlu ada permulaan, itu harus diingat ya kawan-kawan) dan rendah risiko.
Sebagai pengurus online ABDR, cik azue kongsikan peluang ini bagi yang mahu mula berjinak-jinak dengan perniagaan. Perniagaan tanpa risiko, namun, jika kita tidak serius, semua ini akan terkubur.
Jika ada yang betul-betul serius mahu menceburi perniagaan dan ingin tahu lebih lanjut tentang ABDR, bolehlah hubungi cik azue di FB: Azuriyah Mohamad.


Tepuk dada, tanya apa mahu kita di saat ini dan di masa akan datang. Jika mahu berubah, mulakan sekarang. Peluang dan ruang mungkin hanya datang sekali sahaja.

Hingga itu,

Wasalam