Followers

Monday, December 22, 2014

Entri # 107: Menyepi Dek Penangan Tempahan Sulam Nama

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi Peribadi
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI


Salam Isnin. Dah 22 December 2014 kan. Cepat sungguh masa berlalu. Makin dikejar, makin cepat pula terasa ianya berlalu meninggalkan cik azue.
Sibuk kah kalian semua dipenghujung tahun macam ni? 
Alhamdulillah, sibuk cik azue dengan perkhidmatan sulaman tanda nama buat anak-anak yang bakal bersekolah seminggu dua lagi.
"Lap peluh kering-kering!"
Masa ambil tempahan persendirian, nampak macam la sedikit sahaja. Bila dah mula menyusun design-design yang akan disulam, oh makcik! Banyak la. Aduhai. Janji sudah dibuat, maka, harus cik azue tepati.
Tapi kan cuma satu sahaja nak sangat kalian yang menempah dari cik azue ini paham ya. Bagi tempahan tanda nama sulam persendirian, cik azue akan sulam tempahan kalian mengikut jadual tempahan pukal, yang bermaksud, akan ikut warna kain dari tempahan pukal.
Contohnya, katalah tempahan pukal hari ini jadual jalan adalah kain dasar warna kuning. Jadi segala tempahan yang guna kain dasar warna kuning akan lah turut serta beratur masuk jadual sulam dengan tidak mengira warna benang sulaman.
Faham ke tidak? Harap fahamlah ya. Yang kurang faham, boleh tanya, Nanti ada masa, cik azue bagi penjelasan lagi.
Contoh gambar seperti dibawah, Pelbagai warna, saiz dan jenis (rumi atau Jawi) digabung jalan sekali mengikut warna kain dasar. 

Sedang menyulam di jam 5am

Satu lagi cik azue nak bagi tahu kalian. Jika kalian lewat menempah, jangan lah minta cik azue percepatkan tempahan kalian. Minta tolong sangat. Macam yang cik azue  telah nyatakan di awal tadi. Jika pada masa itu, kebetulan kain dasar yang dijadual naik ke mesin adalah kain yang sama kalian tempah, in shaa Allah, akan cepatlah tempahan kalian. Jika sebaliknya, kami hanya akan sulam bila masa kain dasar ini sudah selesai tempahan ke atasnya. Seperti yang selalu diperkatakan, cik azue selit-selit tempahan di antara tempahan, yang bermaksud, disulam di antara satu warna dasar kain dengan warna dasar kain yang lain.

Habis bab menyulam. 
Masuk bab penyediaan pula. Disebabkan tempahan kali ini yang agak besar (alhamdulillah atas sokongan kalian), jadi cik azue akan ambil banyak masa juga sambil-sambil menyulam, sambil-sambil potong benang lebihan, potong ikut saiz dan bakar. Ya BAKAR. Cik azue bakar tepi kain setiap nametag yang disulam bagi memastikan kekemasan hasil akhir.

Ini belum masuk yang tidak lepas QC (semakan kualiti - nak buat macam mana, cik azue ni dahulu adalah ketua jabatan kawalan mutu, jadi segala skil akan diaplikasi untuk para pelanggan juga).
Ada yang ter salah warna, tersalah ejaan, tersalah itu dan ini.

Lap peluh juga tiap kali lihat hasil 'reject' yang mana kadang-kadang cik azue kirim juga pada pelanggan sebagai FOC - ya TANPA BAYARAN bagi jumlah kepingan itu.
Tak mahu lah cik azue simpan buat kenangan. Beri pada yang menempah walau salah warna benang atau kain, sekurang nya beliau boleh guna kalau bukan untuk pakaian sekolah, boleh juga dibuat penanda pada peralatan sekolah anak beliau. Tidak membazir dimata cik azue dan in shaa Allah moga boleh meringankan bebanan yang membuat tempahan.

Baiklah, sampai sini dulu.
Lain masa cik azue akan cerita lagi.

Salam penuh keceriaan.

Wasalam

1 comment:

Mel said...

Diam2 ada isi tak pe.. Mungkin satu hari nanti mel pun nak tempah juga label tu.. Entah bila nak update tentang menjahit ntah...Entri masakan je mel ni.uhuu