Followers

Sunday, April 27, 2014

Kraf Seni Jahitan & Sulaman : Sulaman Bantal Cenderahati

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi Peribadi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI 

Salam kasih sayang. Kali ini cik azue kongsikan tempahan bantal cenderahati yang ditempah oleh seseorang untuk dipos kepada seseorang. Tempahan melalui applikasi whatsapp dan cik azue tidak pula bertanya dari seorang lelaki kepada seorang perempuan kah  atau sebaliknya.



Mari lihat proses pembuatan bantal ini.
Pertama, Pelanggan menghantar imej dan perkataan untuk disulam ke atas bantal. Kemudian imej dan perkataan, digubag semula menjadi imej sulaman dan dihantar kepada mesin sulaman.

Semasa ini berlaku juga proses suntingan kepada setiap imej dan perkataan. Bilamana cik azue rasa ianya agak menyentuh sensitiviti, cik azue akan cuba berurusan dengan pelanggan tadi dan mencapai semula persetujuan. Dalam kes ini, bila imej disediakan dalam bentuk imej sulaman barulah cik azue perasaan, di atas mahkota itu terbentuk seakan-akan satu salib kecil disitu. Jadi kita ...BERTUKAR!

Kedua, imej tersebut dimuat naik dari komputer ke mesin sulaman dan proses sulaman pun bermula.

Bermula dengan sulaman mahkota dan sehingga siap sepenuhnya seperti berikut.


Tempoh penyediaan dan sulaman ini memakan masa selama 3jam (tidak termasuk masa suntingan dan penukaran imej kepada imej sulaman)

Ketiga, proses pembuatan bantal dan pembungkusan. Proses ini agak cepat dan mengambil masa hanya 30minit sahaja.

Bantal yang sudah siap dijahit cantum dan diisi fiber dalamnya

Pembungkusan

Jumlah masa pembuatan bagi satu bantal sebesar 16 inci x 16 inci seperti ini adalah 5jam.
Walaubagaimanapun, masa pembuatan adalah bergantung kepada jenis design bantal, corak yang ingin disulam, serta jenis kain yang digunakan.
Walau pun nampak macam cepat sahaja pembuatan bantal ini, sebenarnya, proses diperingkat pertama, iaitu proses menyaring imej dan memproses imej untuk dijadikan imej sulaman adalah suatu peringkat yang memerlukan satu ketekunan dan ketelitian. Jadi, besarlah harapan cik azue, jika ada diantara anda yang berminat ingin mendapatkan perkhidmatan cik azue, sudilah kiranya jangan membuat sebarang order jika masa kehendaki tidak mencukupi 2 minggu dari tempoh order diproses masuk ke bilik kraft cik azue.
Kasihan juga pada yang telah membuat tempahan awal beserta bayaran penuh.

Sampai sini dulu ya untuk hari ini.
Jika anda sudi untuk melihat lain-lain hasil kerja tangan cik azue, sudilah melawat ke fanpage cik azue.

oh ya, blog kerja tangan cik azue masih lagi dalam proses. In shaa Allah akan diusahakan. Cik azue paham, dan cik azue akan usahakan agar anda semua tidak ada masalah untuk melawat dan melihat hasil kerja tangan cik azue yang tidak seberapa ini. Terima kasih kerana menyokong cik azue. dan buat pelanggan bantal ini dan anda yang menerima bantal ini, semoga kalian berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberi.

Akhir kalam. Selamat Beristirehat di samping keluarga tercinta.

Wasalam.

**********************************************
 Nak tengok lebih banyak hasil kerja tangan cik azue, jom lawati cik azue di sini; https://www.facebook.com/KrafTanganKuazue 

 Nak Berkenalan dengan Akademi Bekerja Di Rumah, baca sini http://kuazue.blogspot.com/2014/04/akademi-bekerja-di-rumah-apakah-itu.html 

 Nak Belajar Cara Asas Urus Akaun, Lawati sini: 

4 comments:

Aisy Nasiha said...

Lawanya bantal ni cik azue.. kemas nampaknya jahitan di bantal tu..

amanina nasuha said...

cantikkk..nnti nk tempah laa..untuk some one..hehehhe

Siti Nasuha said...

salam..cantik sgttt..cik azue..kite nk tempah jgk mcm ni..tp nk bantal segiempat yg besar slalu org letak kt depan tv utk baring2 tu..xslap 24inchx24inch kot..
kite nak tulis " happy birthday abang - 28th "
bantal nk kaler merah..tulisan kaler hitam..agk2 bole x cik azue?
besday husb bulan 9..tp nk tempah awal..kalo bole cik azue reply kt email yahoo sy ye..sb fb n gmail hubby sllu guna..
missjuly_86@yahoo.com
nanti inform harga;)
hopefully bole..

Siti Nasuha said...

cik azue..haishh..jupe pn comment sy bfore ni..hehe..jenuh crik..sy serius nk bantal besar tu..kaler hitam tulisan merah..tulisan tu xnkla sulam tebal sgt..xpn nt sy bgi imej cmne.cik azue advce sy cane nk tempah..but 1st,confirm dlu bole k x buat bantal segiempat besar tu:)