Followers

Thursday, May 9, 2013

Asik TerLONDEH ajer...

As Salam....
Dear Readers..
Oh ya...yang terlondeh bukan apa...cops..cops..cops..terlondeh tu adalah terlucut na kawan kawan...kut kut tak paham mana mana yang bukan dari utara ya...
Bukan apa...kes ni selalu berlaku...tambah tambah kalau beli cadar readymade...pasang memula..ok ..dah landing baik punya...tup tup tup..cadar hat bucu nun dah tercabut keluar...tambah tambah kalau budak kecik dok melompat sakan or kita pasang kat katil budak2... jangan kata katil budak...katil kita pun sama...bangun tiduq dah nak kena pasang balik cadar n tarik kuat kuat bagi cekang....tapi tak tahan lama..sat g cadar tu terlondeh balik..n nampak tilam...
so atas sebab ada gak yang cik azue dengaq komplem sama dari few kenalan...sini cik azue share cara cik azue alter cadar tu bagi tersangkut elok kat tilam...
bahan2 nya adalah
1) gunting
2) benang
3) mesin jahit or jarum jahit
4) getah 1" - hero lah dlm story nie..
memula...potong getah lebih kurang panjang 4" (depend tebal tilam na...) sebanyak 4pcs.
lepas tu tang bucu cadar tu..pasang n jahit getah tu mcm gambar di bawah... lepas tu leh try pasang kat tilam.. in shaa Allah...cekang elok ja..n cadar tak kan terlondeh lagi...
ok tak? paham kan...sapa yg kurang paham leh mai tanya..t cik azue try bagi korang paham yer....
oklah..nak siap p kerja...korang cuba2 lah na..mudah mudahan entry ringkas ni memberi manfaat buat korang...
Adious...



19 comments:

Fizah said...

woww idea yg bernas!! alami msslh yg sama juge...=)

Kuazue Mohd said...

Fizah: cuba jgn tak cuba...kaedah paling senang ni..kalu yg susah t jadi malas nak buat...cepat pun cepat..cuba lah n t link kan balik yer... good luck

Kakzakie said...

Tapi cadar yg kakak beli rata-rata ada getahlah Azue bucunya (sebab kakak tak jahit sendiri hihi...)

Kuazue Mohd said...

kakzakie: alhamdulillah..maybe cadar tu yg mahei..n quality mesti setanding rega..mcm yg saya guna ni..cap tadak cap...murah..ada getah..tapi takat getah jer..x leh nak grip..tu la asik londeh ajer...so..nie ler fast solution nyer..janji..cadar duk elok cekang..lagu mana budak 2 lompat pun (kedah kata melenjan.. hihihihi)

Ratu Hatiku said...

Bagus jugak idea akk nie.. Tq ya.. :D

Kuazue Mohd said...

ratu hatiku: :) semoga dpt memuaskan hati mu...senang jer nak alter nyer kan..

eita said...

biasa ita buang getah lama..pahtu jahit getah yang baru...

nurbijen said...

untung pandai alter sendiri.. cadar saya dulu pun macam tu.. selalu kena betulkan :(

Aisy Nasiha said...

Orang kreatif ni, macam macam jadi.. Seronoklah macam ni, tak payah bazir duit hantar ke tailor..

izan mama mia said...

ehe..mmg bermanafaat entry nih..elok sangat kan supaya cadar tak terlondeh lagi,..kang seksi lak

boni kacak said...

wah.. terbaik DIY ni.hehehe..boleh dicuba nanti tu..hehe

Kak Lin said...

hehe. betul la cikazue, yg ada ada getah tu cadar mahei la tu. tq ya!

Kuazue Mohd said...

eita: bagus tu...ni tutorial bagi org malas or nak cepat or yg kurang pandai bab2 menjahit..cepat dan mudah n hasil nya memuaskan hati..

Kuazue Mohd said...

nurbijen: dulu tak pandai jahit semat dgn peniti..pastu kain rabak..pastu pikir2 n then try test tengok..yea boleh tahan n cepat..blasah jer ..sebab x pandai jahit..last2 beh plak wat mcm nie..anak pun senang pasang cadar sendiri sbb getah tu guide dier..

Kuazue Mohd said...

aisy: kakzu idak ler kretip sgt..boleh ler utk menyelamatkan keadaan..sbb pernah gak nak antar tailor...mak aiihh alter jer cecah hampir rm30 sbb alasan nak tetas n pasang semula..tu la yg paksa rela kretip kan diri..awak pun boleh..yakinlah..

Kuazue Mohd said...

izan: alhamdulillah..sila2 buat..nak sharekan pun boleh sgt...sila2

Kuazue Mohd said...

boni: tq..sila cuba n war2 kan supaya ramai leh wat sendiri..tak membazir buang cadar n hantar tailor...

Kuazue Mohd said...

kak lin : cik azue hat tak dak cap jer mampu milik... hihihi..so klu berguna war2 kan lah yer..biar ramai leh guna pakai...walau mcm simple..but hasil puas hati kans..

Si Matatajam said...

Good idea ^_^