Followers

Friday, December 26, 2014

Entri # 110: Catatan Hati: Musibah Banjir

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Carian Google
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam kasih sayang. Semoga kalian yang terlibat dengan musibah banjir yang sedang melanda ini diberi kekuatan IMAN untuk terus redha dan yakin dengan rahmat Ilahi.
Buat yang lain. Ini juga dugaan buat kita sama ada mahu menutup mata atau berusaha berbuat sesuatu demi saudara seagama dan nilai kemanusiaan dalam diri.

Apa pun, dalam setiap tingkah laku perbuatan kita, ingatlah Allah.

Di akhir ini dititipkan zikir yang selalu cik azue amal bila mana hati ini runsing dengan permasalahan. Zikir ini arwah mak yang ajar dan yang nama Allah Ya Sabur itu, cik azue dapat dari buku wirid nama-nama Allah (99).


mak kata, zikir berulang-ulang bila mana dalam kesusahan atau kesakitan. In shaa Allah dipermudahkan Ilahi


Dalam buku zikir 99 nama Allah, di sarankan zikir lah dengan nama Allah ini, ALLAH yang Maha Penyabar, moga-moga terserap nilai kesabaran dalam hati kita dan dipermudahkan segala urusan.
Zikir ini cik azue dapat ketika hati sangat tertekan dengan mehnah si anakanda dan mohon pertolongan Allah dan tiba-tiba belek buku tersebut dan terbuka di muka surat tersebut. Bila di amal, Alhamdulillah, hati menjadi lega dan banyak penyelesaian dapat di cari dalam setiap permasalahan.
Salah satu hikmat bersabar yang membawa kepada ketenangan dan akhirnya memberi ilham secara tidak langsung jawapan kepada permasalahan kita.

Terima kasih Allah.
Moga-moga perkongsian ini dapat diperpanjangkan buat semua.

Cik azue menulis berdasarkan pengalaman. Buatlah sesuatu kerana Allah demi mendapat redha Allah.

Moga-moga perkongsian ini dapat sampai pada kalian yang berada dalam musibah ini. Ziikirlah beribu kali, in shaa Allah, moga mendapat pembelaan Ilahi.

Cik azue turut mendoakan kalian dan saudara mara dan kenalan yang berada di mana sahaja terutama di kawasan terjejas banjir dan di kawasan yang lain agar kita semua mendapat rahmat Ilahi serta berlapang dada dengan situasi ini.
Moga-moga Allah beri kita sesuatu yang lebih baik atas sebab redha kita semua, In shaa Allah.

Hingga itu, jaga IMAN ya semua.

Wasalam


*karangan ini dikarang pada jam 2.30am dek mata yang tidak mahu lelap memikirkan nasib kalian yang terjejas serta adinda yang berada di Perak Utara yang sedang bersiap siaga atas amaran banjir.
Berat hati merasa, berat lagi hati kalian yang memang rasa. Moga-moga Allah kuatkan semangat dan keyakinan kalian pada zat Ilahi sahaja*


2 comments:

Nurzakiah Hanum said...

assalamualikum
singgah pagi

Etuza Etuza said...

http://madey09.blogspot.com/2014/12/mampukah-pertahankan-persahabatan-maya.html?showComment=1419552363991#c1156470128630073798 Etuza follower yang ke 341 ya..