Followers

Thursday, December 25, 2014

Entri # 109 : Catatan Hati - Tangisan Alam

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Muslim Care Malaysia Society
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam kasih sayang. Semoga kita semua dalam rahmat dan kasih sayang Ilahi.
Cuaca di rawang (jam cik azue mencoret: 0530am), nampak tenang. Tiada hujan, mendung? Tiada kepastian. Yang pasti dari jendela kamar bekerja ini, langit nampak gelap pekat, namun tanpa desiran semilir pagi.
Alhamdulillah semalam kami di Rawang, hanya bergerimis sesekali, walau terdapat tompokan pekat awan hitam di dada langit. Tidak tahu kemana ditiup empangan air diatas itu. 

Allahurabbi!

Mengalir air mata sama deras aliran hujan dari dalam video titipan teman. Hebat sungguh mereka diuji. Redha lah kalian. Moga-moga Allah memberi rahmat buat yang menerima musibah.

Buat pentadbir kawasan setempat, mungkin yang berlaku berpunca dari tangan-tangan kita sendiri. Alam bersuara pabila kita sudah mula melampaui batasan. Itulah selalunya.

Baik, tinggalkan yang itu. 
Yang pasti ini adalah ujian dari yang MAHA KUASA buat diri kita yang tidak terlibat secara langsung dengan musibah banjir ini.

Tepuk dada, tanya IMAN.

Di sini cik azue perpanjangkan poster dari Muslim Care Malaysia Society.


Moga-moga usaha kecil kita ini dapat meringankan bebanan yang sangat berat ditanggung oleh mereka yang terlibat secara langsung.
Terima kasih buat NGO dan pekerja-pekerja penyelamat yang berusaha keras dalam memastikan keselamatan dan kelangsungan mereka yang terlibat.
Didoakan juga kalian yang bertugas sejahtera dalam rahmat Ilahi dan semoga Allah membalas budi baik jasa kalian
Terima kasih juga kerana memberi pilihan buat kami yang tidak dapat turun padang membantu secara langsung.

Allahu. Allahu.

Walau ujian banjir yang pernah dialami dulu (tahun 1991) tidak sehebat yang dialami oleh mereka sekarang, namun perasaan tiba-tiba air naik itu tersangatlah tidak dapat diceritakan. Perasaan terkandas walau dalam rumah sendiri pun tidak dapat digambarkan, apatah lagi perasaan mereka yang terkandas tidak tahu di mana dan ke mana akan dibawa dan seberapa lama.

Bertabahlah wahai hati insan-insan terpilih dalam musibah ini. Moga-moga atas sebab redha kalian, Allah ganti balik dengan sesuatu yang diluar jangkaan akal manusia hendaknya.

Ayohlah. Hulurkan tangan jika mampu untuk membantu di samping bersama bermunajat agar Allah kuatkan hati mereka berpegang teguh pada IMAN dan semoga musibah ini cepat berakhir.

Sampai sini sahaja.

Akhir kalam,

Wasalam

1 comment:

Farah Waheda Wahid said...

Pray for Pantai Timur... hati turut cemas...