Followers

Friday, December 5, 2014

Entri # 103 : Senangnya WAHM; Tempahan Tuala

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi Peribadi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam kasih sayang buat semua. Pejam celik dah hampir dua minggu anak-anak yang bersekolah bercuti sekolah dipenghujung tahun. Pejam celik, berbaki lagi 3 minggu, kita akan melangkah ke tahun baru Masihi, 2015 pula.
Bertambah tahun, bertambahlah angka dalam kehidupan kita ini.
Apa persediaan kita dalam meneruskan kelangsungan hidup di alam maya yang semakin menekan kadang kala dirasakan. Lain masa kita berceletoh lagi ya.

Ok, berbalik kepada tajuk entri di atas sana.
"Senangnya WAHM!" Menjadi WAHM nampak senang dimata bagi yang belum bergelar WAHM.

Menjadi WAHM bukanlah ikutan trend semasa. Ianya adalah satu pilihan dalam banyak-banyak pilihan yang ada.
WAHM memerlukan satu jadual kerja yang anjal ('fleksibel'), memerlukan stamina yang cukup tinggi dari segi segi mentaliti, spiritualiti dan jasmani.

Menjadi WAHM dengan lingkungan anak-anak kecil (bawah setahun hingga ke umur pra remaja) sangat menuntut kita para ibu agar mempunyai kesabaran ke tahap yang paling maksimum sekali.

Menjadi WAHM ketika musim persekolahan dengan WAHM ketika musim cuti sekolah banyak bezanya. WAHM dengan anak-anak yang berumur dari bawah setahun hingga pra remaja dalam satu bumbung juga amat meruntun jiwa.

Nampak senangkan disebalik senyuman menerima kunjungan tetamu yang bertandang lewat hari dan status cukup molek para WAHM dilaman sosial, hampir kebanyakkan kaum IBU yang masih terikat bekerja diluar sana memimpikan impian yang sama untuk bergelar WAHM.

Nah kalian, jika masalah kerja lah (tidak puas hati itu dan ini) punca kalian mahu mengubah langkah, ini nasihat cikazue. Jika semasa masih menjadi seorang pekerja dengan seorang majikan pun huru hara keadaannya, percayalah, jika kalian tidak boleh tahan karenah di pejabat sekarang ini, takut-takut bila  kalian sudah mengorak langkah seperti kami, lagi huru hara jadinya. 

Jika di pejabat, rata-rata yang memberi masalah adalah dalam lingkungan umur dewasa sahaja. Namun, bila mana menjadi WAHM, selain ALLAH, bos-bos kita adalah anak-anak kita yang pelbagai peringkat umurnya serta pelbagai tingkah lakunya serta para pelanggan yang kita selalunya tidak pernah bersua muka, tidak kenal langsung hati budinya, hatta sikap penerimaan mereka terhadap kita.

Mengambil contoh diri sendiri. Cabaran bekerja dengan dua anak teruna berumur 7 dan 9 tahun dalam cuti sekolah ini sangat lah meruntun jiwa. Hanya bergantung pada yang ESA sebagai 'BOS' yang paling besar dalam kehidupan. Kadang kala, anak-anak akan membuat karenah kerana inginkan perhatian 100% dari si ibu yang bekerja mengejar 'dateline'.
Ini kisah semalam. Seharian, ini sahaja yang dapat si ibu usahakan. Sudahnya anak-anak yang menang dalam membuat karenah. Sudahnya, ibu bangun semula jam 2 pagi menyambung kerja yang masih banyak berbaki.

Ini adalah sedikit contoh cabaran yang kami WAHM hadapi saban hari. Lain hari, lain pula cabaran menanti.

Buat tempahan ini, Terima kasih buat puan penempah yer. Semoga puan berpuas hati.

Ok. Bagi yang bercadang dan punya hasrat hati ingin memilih kerjaya sebagai WAHM, apa kata kalian bermula secara sambilan dahulu. Cuba-cuba kenal diri sendiri dan kekuatan serta kelemahan diri. Kalau kami mampu menjadi WAHM, kalian juga pasti akan berjaya suatu hari nanti.

Yang penting nawaitu diri dan mohon persetujuan dari Ilahi.
Oh nak bagi tahu juga, cik azue pun ambil masa selama 3 tahun mohon petunjuk dari Ilahi melalui istikharah (in shaa Allah masih lagi diteruskan hingga ke hari ini) yang dilakukan saban malam sehingga hati menjadi tetap akan pilihan yang dibuat.

Bagi yang memang nekad hendak bermula ke arah WAHM, dan tiada  panduan arah tujuan, berikut boleh dijadikan sebagai panduan.

Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR) menyediakan peluang kepada suri memulakan bisnes dengan kaedah paling mudah dan kos paling minima. Dengan hanya RM200.00 samada secara tunai atau bayaran ansuran (RM100x2 atau RM50x4), kami akan berikan tunjuk ajar bagaimana hendak memulakan, dan suri berpeluang berniaga dengan produk dropship ABDR.
Akademi Bekerja Di Rumah kini hampir mencecah 1000 orang bloggers. Bayangkan jaringan network dan sokongan percuma yang bakal menanti suri sekalian. Setiap blogger akademi dapat dikenali dengan logo wanita comel di atas pada blog masing-masing.
Antara produk-produk laku keras yang ditawarkan ialah:
>> Produk Makanan Sunnah (jus kurma, jus delima, air zam-zam dll)
>> Produk Makanan (nasi arab, keropok, serunding, koko tamar, dll)
>> Telekung solat
>> Produk islamik (e iqra, al quran digital dll)

Jika suri sekalian berminat boleh hubungi cik azue ya (PM FB : Azuriyah Mohamad)

Baiklah. Sampai sini dulu ya. Nanti cik azue sambung lagi.

Wasalam