Followers

Friday, June 13, 2014

Entry # 66: Lepuh pada Kulit


Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi Peribadi
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam Kasih Sayang. Moga kalian semua sihat belaka hendaknya. Cik azue, jejari jer tidak sihat. Lain, alhamdulillah masih sihat.

Sila fokus pada garisan merah dan titik lepuhan sahaja. Abaikan jejari cik azue yang dompot itu. Wakakak!

Duduk tak duduk, bangun pagi rasa tak selesa beberapa hari yang lalu. kawasan itu hanya berwarna merah. Abaikan. Mungkin cedera dek percikan minyak gorengan ikan.
Bangun hari Khamis (12/6/2014), oh ho, rupa sudah bertukar seperti lepuhan. Bawa ke tengah hari, muncul garisan merah di atas belakang tangan itu. Sakit jika tersentuh. Atas faktor tarikan graviti, kawasan itu menjadi berdenyut-denyut bila tangan di letak ke bawah.
Nanah? tiada. Air? pun tiada. cuma sakit yang ada.

Ada petua tak? cik azue malas nak pergi melawat tuan doktor jika penyakit ini biasa-biasa sahaja.

Oh jejari yang sakit dan tidak dapat lagi nak menaip. Siksa menaip guna jejari lain, tanpa jari tengah. Alhamdulillah, moga sakit ini menjadi asbab kesembuhan penyakit yang lain.

Jika ada petua, marilah berkongsi dengan cik azue. Terima kasih ya.

Wasalam

8 comments:

Aisy Nasiha said...

Kalau kena air panas, mak saya selalu letakkan air daun durian. Ramas2 daun durian dalam air n lumur kat tempat kena air panas. Kalau minyak panas yang sikit, pun jadi juga. Tp kes dah lepuh ni tak pasti pulak saya, boleh jadi ke tak . Adik saya penah tumpah magee panas, kat kaki, terus mak buat macam tu, tak ada kesan langsung.

Kakzakie said...

Azu ada glister product Amway tak? Spray kat atas tu nanti dia kecut sendiri. Cuba tak salah kan...

Nurzakiah Hanum said...

lepuh pertama kali dgr perkataan nie

Mila@Rimbun said...

kut kena gigit serangga ker.... rasanya better jugak g melawat doktor kut azue

Kuazue Mohd said...

@Aisy Nasiha tq... tapi...ooh nak kena ada pokok durian pula...mana nak cari daun nya pula kat kolumpo ni no? Boleh2 try cuba kalau balik umah MIL dan jika ada yg terkena benda panas time tu... tu la pasal tak tahu kenapa..

Kuazue Mohd said...

@Kakzakie huhuhu..tiada kakzakie...huqaaa... tapi hari ni dah beransur sihatnya

Kuazue Mohd said...

@Nurzakiah Hanum lepuh tu yang apabila lecur yg dah teruk

Kuazue Mohd said...

@Mila@Rimbun huwaaa.. talak tau la mila apa kena.. mungkin ya mungkin tidak.. tapi alhamdulillah..bengkak dah surut nih...