Followers

Saturday, November 15, 2014

Entri # 100: Ros dilaman sendiri

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi Peribadi
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI


Salam kasih sayang buat semua.
Sabtu sudah. Pantas masa berlalu pergi meninggalkan kita.
Dalam pada sibuk itu dan ini, cik azue nak kongsi juga hobi yang diwarisi oleh bonda.
Menanam pokok bunga ROS. Kalau dulu cik azue tukang korek tanah bakar bubuh dalam pasu, tukang jirus dan baja (sebenarnya tukang kebun mak, tapi sebenarnya, mak sedang ajar cik azue bagaimana nak menanam dan membelai ros, tapi jiwa muda lebih kepada terasa menjadi tukang kebun), merumput dan segalanya. Kenapa cik azue yang kena buat? Sebab utama, mak cik azue tak boleh nak buat sendiri selepas kena demam panas, mak tak boleh bangun, berdiri atau berjalan tanpa tongkat saktinya. Jadinya, cik azu yang sebetulnya suka ros ni membantu lah mak menanam ros ini di laman mak. 
Bila mana cik azue dah keluar dari sarang, cik azue tak pernah lagi nak menanam ros, sampai tahun 2003, lepas berhenti kerja dan menjadi surirumah sekejap, masa inilah cik azue mula mengumpul pokok ros. Tanam sekejap, bila dah mula bekerja yang keluar pagi, balik pun hampir pagi, bila masa pula nak tengok-tengokkan ros itu, maka QOLU lah si ros dilaman ketika itu. Sehinggalah si adik bongsu suatu hari bawa pulang satu ranting ros kampung. Kita cucuk semai dalam pasu dan sungguh cik azue tak belek-belek ros itu sehinggalah cik azue berhenti dan menjadi WAHM Mac lalu.
Ros ini manja, perlu dibelai dan baja selalu. Sudahnya ranting semaian yang sebatang itu menjadi-jadi pula hasilnya. WANGI!




Lenteran kisah ros kampung magenta ini yang suka berbunga, cik azue pun bertukar-tukar keratan dengan sahabat di alam maya. Mencari ros kampung putih dan pink.

semaian ros kiriman kak jannah

semaian ros kiriman Jebat

semaian ros dari kakak ipar
Sekarang ni pokok-pokok ros semaian ini dah membesar dan hasil dari ros kampung sedia ada juga cik azue buat keratan dan semai (cadangnyer nak bagi panjat pagar- boleh bikin pagar pokok ros, tengok ada tak yang berani nak panjat pagar lagi lepas ni)


ini ros semaian dari kakak ipar


semaian en jebat dah semakin tinggi, habis daun kena makan belalang

ini semaian kak jannah, cik azue dah ubah tempat, lambat pula nak membesar

ini semaian dari ros magenta sendiri

 Gambar yang bawah ini pula keadaan ros magenta tika dan saat ini. Penuh kudup-kudup bunga walau hujan hampir setiap hari.


walau masih kudup (ntah kenapa buruk pula kudupnya dimusim hujan) namun harum wanginya menusuk kalbu



Ini pula cerita ahad lepas. Chenta belikan hasil pilihan hati cik azue. Kami beli di Lot 57 - Sungai Buloh. Rm35 sepasu. Pokok induk nya keluarkan bunga yang sangat wangi, tapi sayang, lupa pula nak ambil gambar pokok induknya.




Ini gambar dari google rupa bunganya kerana cik azue lupa nak ambil gambar dari pokok induk
Kih..kih..kih... misi diteruskan pada hari isnin. Kebetulan lalu kat rumah India kat taman muhibbah. Dah lama cik azue nak menanya tuan rumah. Kebetulan hari itu ternampak tuan rumah mengemas halaman. Cik azue pun bertanya, dan mendapatlah seprti dibawah.

Pokok pertama - jenis shrub - bunga pink kecil-kecil





pokok kedua -  juga jenis shrub - bunga merah yang wangi 




Semuanya dah chenta tolong semaikan. Alhamdulillh, semaian tak pula nampak kecut. Daun asal kekal dan kudup bunga yang ada terus nampak nak mekar. Alhamdulillah.
Oh ya, sebahagian batang keratan telah cik azue pos pada adik cik azue yang dah lama minta.

Pada yang ada minta keratan magenta itu, kita tunggu ros habis berbunga dan baru cik azue buat keratan dan pos ya. (oh mereka ini berhubung mahu tukar keratan suka sama suka- terima kasih sebab nak tukar-tukar dengan cik azue)

Oklah sampai sini dulu. Lain kali kalau dah berbunga yang semaian itu, cik azue update lagi ya.
Macam biasa, jaga diri, jaga hati, jaga iman.

Cik azue nak bersiap untuk menyulam tempahan tanda nama.

Wasalam

*ppsssstttt... kalau ada kalangan pembaca yang ada ros kampung warna putih atau cream dan sudi nak menukar keratan dengan cik azue amatlah cik azue alu-alukan...*

No comments: