Followers

Saturday, May 24, 2014

Segmen THE LIEBSTER AWARD dari Blogger babY-pose THE LIEBSTER AWARD.

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Blogger Karya Ku: Paridah Ishak

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI 

Kah!Kah!Kah! Hari ini kita bersegmen pula. Terima kasih blogger babY-pose  kerana telah men 'tag' cik azue untuk menjawab tag ini kerana telah tersampai BW pada tika dan saat BP buat entri award ini. 
Oh tidak mengapa, seronok juga, boleh lah kita saling kenal mengenal sesama kita. Terima kasih juga buat blogger Paridah Ishak yang mencetus entri ini dan meng 'tag' kawan-kawan dan menjebak pula cik azue menulis entri award ini. Sesekali best juga bersegmen ni kan. Jom kita jawab soalan segmen ini.

1. SERONOK KE BLOGGING
seronok tau blogging ni. Dapat kenal ramai orang dan dapat juga melancong ke merata tempat. Nak harap diri sendiri berpergian, haaisshh, sampai bila pun belum tentu sampai.

2. APA TOPIK KEGEMARAN YANG SUKA DIBICARAKAN
oh, untuk cik azue, cik azue suka menulis tentang hasilan kraf jahitan dan sulaman yang cik azue buat sebagai terapi kerinduan pada almarhum bonda disamping sekali sekala menulis tentang kehidupan dan keindahannya, motivasi diri serta perkongsian ilmu bagi semua orang yang belum tahu dapat tahu serta boleh juga menjadi peringatan pada yang sedia tahu. 

3. KALAU KEHILANGAN SESUATU APA YANG PATUT DIBUAT
pertama nya, seperti yang diajar, perkara pertama, sebut, "Innalillahi wainna ilaihir raji'un". Mak pun pesan macam ni pada cik azue selama ini. Kemudian, kalau barang, kita ikhtiar lah mencarinya. Duduk diam-diam, fikir perkara terakhir kita buat atau pegang dia. Kalau benda bernyawa, duduk diam-diam juga, hisab diri sendiri, itu peringatan yang kita juga akan di jemput pergi

4. APA LAGI YANG DICARI DALAM HIDUP INI
oh susah lah nak jawab soalan ini. Apa ya? macam semua dah dapat kecuali nak pergi buat umrah dan Haji. Kalau nak kesempurnaan, siapalah cik azue yang serba tidak sempurna ini.
Cik azue nak buka bengkel kraf yang cik azue buat ni. Jadikan bisnes keluarga kecil kami. Ya itu sahaja barangkali.

5. DALAM SEHARI BERAPA KALI BW
tak tentu, kadang rajin, berkali-kali, kalau sibuk, berminggu-minggu tak ber BW

6. SEKIRANYA DILANDA MASALAH BAGAIMANA MENGHADAPINYA
kalau dulu, cari orang untuk luahan perasaan. Semenjak menghampiri '4th series' ni, cik azue selalu bercerita pada YANG MEMBERI MASALAH itu sendiri. Mohon ampun jika masalah itu puncanya dari dosa cik azue sendiri dan ALLAH berinya sebagai as sebab untuk cik azue kembali mengharap pertolongan pada NYA serta memohon pertolongan kepada jalan penyelesaian melalui ZAT ALLAH melalui solat istikharah, dhuha dan tahajjud secara rutin. Ini pesanan almarhum bonda yang dulu cik azue buat bila rasa nak buat, tapi sekarang bila dah menjadi kelaziman, bila tak buat rasa hari itu tidak lengkap pula. Cubalah.

7. MAKANAN KEGEMARAN
Tiada. Semua makan kecuali makanan dan minuman terlalu manis dan masin

8. TEMPAT INDAH YANG INGIN DIKUNJUNGI
nak pergi cuti-cuti ke pulau-pulau yang boleh dengar bunyi ombak dan berenang kat laut lepas sepuas-puasnya


9. PENDAPAT KAWAN-KAWAN TENTANG BLOG KARYAKU
jujur, belum kenal rapat, TAPI, cik azue suka, sebab ada banyak munga orkid lah ! tak percaya, tajuknya pun dah ada munga orkidlah, lagi kat sini, sini dan sini
Lain mahu tengok munga ORKID lah.. jengah ke blog PI ya. HA! Ha! Ha! (gelak macam orang jahat sikit!)

10. KEPUTUSAN PENTING YANG MENYUSAHKAN MENENTUKAN
berhenti kerja dan menjadi WAHM. Ya itu keputusan terpenting yang tersangat susah untuk menentukan. Berkat 3 tahun beristikharah dan bermuzakarah, alhamdulillah, cik azue dah bergelar WAHM sekarang ini.

11. SUDAHKAH BERTEMU KEKASIH SEJATI HINGGA KE MATI
alhamdulillah, terima kasih Allah atas kurnian CHENTA dan DUA JEJAKA REBINA dalam hidup ini.


Ok siap sudah. Dah siap jawab. Nak beri siapa pula ya. Ok cik azue pun nak ikut jejak langkah blogger babY-pose, kita tag aja siapa yang datang bertandang ke sini. Nanti kalau sudi nak bersegmen ini, bagi link ya. Nanti cik azue semak dan berkenalan dengan anda lebih rapat. Sudi-sudikan lah ya. Semoga ukhwah berpanjangan.

Opss. Hari ini ada tetamu nak berkunjung datang. Nak buat apa ya? Nak masak menu apa ya?

Oklah. Nak sedia bahan apa patut. 

Wasalam






2 comments:

eita said...

bagus jugak wat segmen gini leh jugak kenal2...kita pun ada jugak kena tag

babYpose said...

best matlamat kuazue nak buka bisnes keluarga dari minat bertukar sesuatu legasi untuk anak2 jadi inspirasi la macam ni. thanks kuazue buat LA ni, rasa nak jumpa pula :)