Followers

Monday, May 26, 2014

Warna Warni Malaysia di Taman Jati, Rawang

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi Peribadi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI 

Salam kasih sayang. Entri malam hari. Maaf ya, cik azue terlambat pulak bercerita hari ini. Banyak benda yang perlu diselesaikan bila Sabtu dan Ahad diperuntukkan sepenuhnya melayan tetamu yang bertandang.

Baik, ini cerita malam semalam. Kejadian 10.30 malam lebih kurang. Tengok syok-syok seterika baju sekolah anak-anak, tetiba kedengaran hiruk pikuk dikejauhan. 

Oh, malam ini ada lagi keraian ini seperti beberapa bulan lalu. Macam sudah lali kami yang berada di taman ini bila selang beberapa bulan, pasti ada keraian ini. Seronok pula kadang-kadang lihat perarakan ini.

Ketibaan di laluan depan rumah

Lori yang membawa segala jenis bunyi-bunyian

perarakan dewa apa pun tidak tahu dan atas sebab apa pun tidak tahu

Geng motor mengiringi dihujung perarakan


Bising? Tidaklah, sekejap sahaja. Walaupun bunyi gendang dan segala jenis bunyian ini lalu depan rumah, tetapi sangat cepat perarakan ini berakhir. Tak sampai 5 minit dah hilang dari pandangan.

Hidup dalam masyarakat majmuk kan, jadi kami menghormati kehendak agama mereka dan mereka juga menghormati masa yang mereka curi tadi. Sekejap yang memberi makna buat mereka dan menghiburkan dan memperkenalkan kami dengan budaya resam agama mereka.

Baiklah, cik azue berhenti sini dulu. Banyak lagi imej yang perlu cik azue tukarkan menjadi imej sulaman.

Akhir kalam, jaga diri, jaga iman.

Wasalam




No comments: