Followers

Wednesday, July 17, 2019

Sakit Rahang fasa cari pasal

Entri: # 239
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Koleksi Peribadi
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam Kasih Sayang.

Lama sudah cik azue tidak menulis diblog kesayangan ini. Sekarang ini, cik azue setiap 2 minggu mesti ke hospital Sungai Buloh, ke klinik Maksilofasial dek kerana masalah rahang ini yang masih tak jumpa jalan penyelesaian dia. 


Kalau lupa, ni pautan ke entri terdahulu tentang sakit rahang ini.

Terakhir jumpa doktor pakar, (nama doktor pakar yang merawat cikazue adalah doktor Syed Yusuf, mana-mana doktor yang tengok akan rujuk semula kepada doktor SY untuk tindakan lanjut.) doktor suruh amik lagi X-ray rahang dan sendi mulut,
Gambar gigi sahaja sempat ambil gambar dia dari komputer doktor, gambar sendi tak sempat, huhuhu.

Kemudian, cik azue di arah berjumpa dengan doktor di bahagian EnT untuk kaji tidur (nanti hujung 10 baru dapat tarikh untuk bermalam di wad), lihat struktur rongga hidung dan salur tekak dan kenalpasti jika terdapat sebarang keganjilan di kawasan tersebut, yang mana, mengikut doktor SY, ia juga boleh menyumbang kepada terjadinya sakit rahang akibat 'bruxism'.

Untuk pengetahuan, sejak sakit ini, cik azue berasakan bahawa rahang ini sedia duduk dalam keadaan cengkam gigi ('clencing') tanpa sebab, seolah-olah rahang bawah termasuk ke dalam rongga rahang atas.

Sakit nya seumpama sakit ketika geraham bongsu mahu tumbuh + sakit gigi berlubang + sakit kena ulser mulut...haa, gitu kekdah nya macam mana nak bagi tahu pun tak pandai dah cik azue nak menggambarkan nya.

Pada mulanya, doktor bagi cik azue untuk makan ubat tahan sakit jenis celebrex 

namun, sekarang ini, doktor suruh cik azue ambil ubat tahan sakit + pelega muscle pula, tapi ubat itu kena beli sendiri - maksudnya, hospital tak bekalkan ubat ini, kena beli di farmasi luar sendiri.

Ini ubat yang diminta cik azue ambil setiap hari, 


Norgesic. Bermula sehari sebiji setiap malam, menjadi sehari 2 kali, satu pagi, satu malam. Terakhir jumpa doktor SY khamis minggu lepas, dos ubat dinaikkan kepada 2 biji setiap malam dan sebiji setiap pagi (yang ni cik azue, kalau boleh tahan, tak ambil).

Ubat ini mengakibatkan mengantuk sesangat buat cik azue. Itu sebab cik azue kalau boleh tak mahu ambil waktu siang, jadi tak produktif gitu kalau tak tidur, otak dan fikiran jadi beku, tak boleh fikir nak buat apa pun.

Khamis depan, cik azue kena g jumpa SY lagi. Huhuhu, sampai bila pun tak tahu lah. Selain makan ubat ni, ada beberapa lagi aktiviti kena buat, tuam pipi kiri kanan, senaman rahang dan terbaru adalah senaman lidah - bagi bunyi pop dalam mulut gitu - kekekeekkke (nasib daku tak mengekek depan doktor waktu dia suruh cuba buat depan dia hari tu).


Satu sahaja nak bagi tahu, bila kena makan NORGESIC ini, cik azue tak boleh nak menderma darah dan juga cik azue kena pastikan tiada berlaku pendarahan besar kerana di dalam ubat ini terkandung aspirin yang juga berfungsi sebagai agen pencair darah. 

Berbalik kepada kisah cervical spondylosis cik azue pula, sejak akhir-akhir ini, tangan-tangan dan jari jemari ni pandai kecut sendiri tanpa sebab.


Gambar ini mungkin tak menunjukkan secara keseluruhan kedutan itu. Tapi nak bagi tahu, dia kedut kecut tu macam jari bila kita berendam lama dalam air, jadi kecut dan sejuk, walau pada ketika itu cik azue tak da pula main air or duduk dalam ekon, suka hati dia saja bila masa dia nak kecut dan kedut. 
Bila ini terjadi, cik azue kena buat regangan seperti yang diajar lama-lama sampai kecut itu jadi tegang balik macam biasa.

Jurupulih anggota suruh cik azue bagi tahu doktor pada perjumpaan seterusnya nanti. Huwaaa,..tunggu bulan 9 nanti baru jumpa doktor pakar tulang belakang semula.

Oklah, sampai sini dulu, lain kali cik azue menulis lagi. Banyak mahu diceritakan buat kalian semua.

Hingga itu,

Wasalam.

3 comments:

Puan Hazel said...

Salam ziarah, salam kenal puan blog :)
Syafakillah moga diberi kesembuhan hendaknya aamiin.

Kuazue Mohamad said...

terima kasih Puan Hazel doakan saya. Salam kenal juga untuk puan

fizalinolie said...

Allahu Akhbar, fiza yang baca pun bila bayangkan kesakitan yang Cik Azue alami. Mesti sakit kan. Banyakkan besabar ye cik Azue. Semoga cij Azue cepat sembuh hendaknya. Aamiin...