Followers

Tuesday, April 10, 2018

Endometriosis; 'Endo Belly'

Entri: # 220
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Azuriyah Mohamad

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Disember 14, 2017

Kali ini kami di group ENDOsisters Malaysia berkongsi gelak ketawa (sedih dan sakit sebenarnya) tentang kebuncitan perut masing-masing.



Kenapa buncit?
Samada sedia buncit dan bertambah buncit akibat peradangan sel-sel di dalam badan.

Ada di antara kami yang 'buncit' ini datang dan pergi sesuka hati samada ikut putaran haid, atau ada juga ikut suka dia bila nak jadi (kes cik azue)

Ada di antara kami 'buncit' ini kekal dan semakin membesar sejajar dengan semakin bertambah atau semakin menebalnya sel endometriosis di dalam badan.

Ada juga di antara kami 'buncit' ini hanyalah mengandungi sejenis cecair yang dipanggil ascites; iaitu pengumpulan cecair (air bisa) di dalam rongga abdomen.

Ada juga di antara kami, sejajar dengan pengembangan 'buncit' ini, terus akan alami keadaan sesak nafas, ketat dada, tidak boleh makan dek satu suap dah rasa sengkak san mengah perut.

Namun, keadaan di atas tidak bersifat kekal kecuali bagi penghidap adenomyosis, yang mana 'buncit' yang dialami akibat dari pembesaran rahim dek perbuatan penempelan sel endo di dalam jaringan dinding rahim.


Perut kita (katup muka) masa ini sangat tidak selesa. Sakit dada menyucuk-menyucuk tak kira masa.



Wakaka!

Inilah pengalaman yang tidak boleh lupa.
'Buncit' ini juga bikin nampak macam mengandung tak bersalin-salin.

Semoga selepas ini kalian tidak tersalah lagi untuk bertanya soalan 'mengandungkah' atau 'berapa bulan?' pada penderita endometriosis dan adenomyosis.
Ini soalan maut pada jiwa kami sesetengahnya, terutama yang sedang berusaha untuk mendapatkan zuriat.

Oh ya, selalunya, bila 'buncit' ini kami akan ambil ubat gastrik cecair putih itu. Ya magnesium trisilicate tu bagi membantu pengeluaran angin terkumpul. Selain itu, minum air halia, letak minyak panas, tungku, dan jika teruk sangat, ambil suntikan tahan sakit.

Oklah.
Sampai sini dulu. Nanti cik azue sambung cerita lagi, in shaa Allah.

posted from Bloggeroid

6 comments:

hainom OKje said...

Macam macamlah penyakit sekarang ni kan. Aduh... bab bab buncit ni mmg tak boleh nak elak kalau nama mak mak.
Nak pi klinik satu hal jugak. Takut hihi

nurbijen said...

Bagus juga ada supporting group mcm tu..
Boleh la berkongsi rasa..
Sama2 bagi motivasi..
Siap swafoto tak menahan tu...

Adik ipar saya pun kena endo ni...
Memang kesian tiap kali kena..
Silap makan sikit, terus rasa tak selesa..


Semoga diberi kesihatan yang baik KuAzue...
Jaga diri and stay strong :)

aizamia 3 said...

Saya ada kawan yang ada endo ni.. kesian tengok dia bila dia sakit.. :(

Dunia Zumal said...

Semoga semakin sihat dan kembali sembuh dari kesakitan yang dideritai...

paridah said...

SEMOGA SELAMAT SEMUANYA N BHGIA WALAU DIUJI DGN KESAKITAN

Blogger Hanafi said...

kepada yang sakit...

memang sangat kasihan.

harap bersabar dan sentiasa bersangka baik selalu la ye.