Followers

Tuesday, August 2, 2016

Sakit Puan: Endometriosis dan Adenomyosis

Entri: #165
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Azuriyah Mohamad

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI



Apa itu Endometriosis (endo) dan apakah pula Adenomyosis (adeno) itu?

Ni cik azue tulis mengikut apa yang doktor pakar sakit puan beritahu ya.

Endometriosis terjadi bila mana sel endometrium (lapisan yang patut keluar sebagai haid) telah tertumbuh ditempat diluar daripada rahem.

Cyst dan fibroid juga merupakan gejala endometriosis, namun ada juga pesakit tidak mempunyai cyst dan fibroid (cik azue lah tu).

Adenomyosis pula terjadi apabila sel endometrium itu telah tertumbuh masuk ke dalam jaringan otot rahem. Selalunya penderita adenomyosis adalah wanita yang pernah melahirkan atau pernah mengalami trauma pada dinding rahem seperti pernah menjalani prosedur Czer dan lain-lain operasi.

Adenomyosis juga adalah peringkat lanjutan bagi penderita endometriosis.

Kenapa ini terjadi? Masih dikaji. Ya pakar masih mengkaji. Dan hampir kesemua pesakit mempunyai sejarah rahem terbalik atau 'retroverted uterus'.

Gejala umum penyakit endo: sakit perut ketika sebelum, semasa atau selepas haid yang melampau.

Gejala umum adeno: penurunan darah haid berpanjangan dan melampau banyak. Boleh juga seiring dengan rasa sakit perut / kekejangan seperti saat melahirkan / kontraksi kelahiran

Gejala sakit kronik: sakit perut /kekejangan / kontraksi berterusan dengan atau tanpa haid setiap hari.

Rawatan: terapi hormon, terapi ubat penahan sakit atau buang rahem (kes kronik).

Penyembuhan : kawalan sakit sahaja dengan pil penahan sakit atau prosedur buang rahem.

Sekian.
Sila tambah info jika ada yang tertinggal.

Wasalam
posted from Bloggeroid

4 comments:

Nour Adieb said...

buang rahim, owhhh. x sanggup

hainom OKje said...

Orang pompuan ni mmg macam macam penyakitnya kan CA......sabar ajelah...

Kuazue Mohd said...

Tula tuh. Tapi kalau itu jalan terakhir, terpaksa sanggup juga lah

Kuazue Mohd said...

Betul. Kalau tak sakit, tak pernah tahu pun yang kat dunia ni ada penyakit seperti ini. Nampak sihat, tapi sakit. 😄😄😄