Followers

Wednesday, August 27, 2014

Entri # 79: Pokok-pokok di laman

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi Peribadi 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam kasih sayang. Cuaca redup ja hari ini. Dah banyak hari cuaca begini yang mana nanti pasti berakhir dengan hujan yang mencurah-curah. Alhamdulillah, sejuk bumi ini hendaknya. Moga-moga empangan air di Selangor ini kembali penuh lah hendaknya. Tambah-tambah di rawang ni, kawasan tadahan hujan, hari-harilah hujan gamaknya. Apa pun bersyukur kita, jangan banyak rungutan, takut-takut termasuk ke dalam glongan orang yang kufur nikmat pula, Nau'zubillah.

Sejak-sejak menjadi WAHM (eh WAHM ke surirumah je nih?) selain menjahit, menyulam dan buat kerja-kerja hakiki, tetiba sebelum puasa tu hari, di saat hati agak tidak enak, pujuk-pujuk hati, tengok halaman sendiri. Ternampak pokok-pokok orkid tinggalan mak yang terbiar tidak terbela di satu sudut halaman. (Boleh ke SINI jika nak baca entri terdahulu) Bisik-bisik chenta hati, dapat lah pergi cari arang, sabut, dan habuk kayu ke kedai ladang orkid batu arang rawang, terus sampai ke sungai buloh plak time-time puasa tu, ntah kenapa, encik chenta layankan ajer.
Balik menanamlah kita semula seperti entri terdahulu. 
Nak di perpanjangkan cerita pula, dapat pula orkid hutan dari hutan SABAH. 


dan di tanam dalam dua pasu seperti ini


Pergi pula ke ladang orkid beli arang tambahan, tertambah la pula dengan dengan orkid yang ini pula


murah jer pun.. rm6 untuk satu anak pokok sebesar ini. Apa spesies, tidak lah tahu, siapa yang tahu, harap boleh lah tolong bagi tahu.

Yang ni pula, tinggalan bonda.

Oh rumah orkid? Buat masa sekarang ini, belum ada encik Chenta bersuara nak buatkan rumah orkid untuk cik azue. Tidak mengapa, kita gantung dulu tumpang ke pokok jambu batu yang buahnya busuk aje, hingga tak boleh nak ambil makan. Ada petua tak tak hendak bagi jambu batu ini tidak busuk dan berulat? Jom kongsi dengan cik azue. Terima Kasih.


Yang kat bawah ni pula, rakan online dari Negeri 9 pos keratan batang ros kampung warna pink cair.


Terima kasih tuan. Seperti dijanji, nanti cik azue pos balik dengan orkid hutan tu ya.

Dah selamat dah disemai keratan batang ros ini. Moga tumbuh dengan subur ya. Boleh cik azue buat pagar rumah dengan pokok ros. Kat rumah cik azue sebenarnya dah ada sepasu ros warna merah. Nanti dah berbunga kembali, cik azue ambil gambar dia ya.



Dapatlah dua bekas. Moga-moga tanaman ini menghiburkan hati cik azue.

Oklah, nak pergi buat kerja dapur dulu. Kalau hujan masih turun, cik azue kena alihkan orkid-orkid tulah, kesian pula, tapi kalau rajin lah. Kata orang, biarkan aje, kasi tahan lasak. Kata hati cik azue pula, sayang tau pokok tu walau tak berbunga pun lagi. Hehehehe..

Hingga lain siaran. Wasalam

No comments: