Followers

Friday, July 4, 2014

Entri # 74: Orkid di laman rumah

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi Peribadi
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam kasih sayang. Pejam celik, pejam celik, dah menghampiri seminggu Ramadhan bertandang di tahun 1435 hijriah ini. Apakah yang telah kita buat dalam seminggu pertama ini. Selidik-selidik diri sendiri, selidik-selidik hati sendiri. 

Baik bercerita tentang Orkid di laman sendiri. Jangan lihat laman orang, nampak cantik di mata, namun hanya dia yang tahu bagaimana nak kekalkan kecantikan itu. Hahahaha. Mari berkisah tentang cerita laman sendiri yang tidak terjaga sampai ada orang tumpang sampah di hujung laman. Kah!kah!kah! Sendiri mau ingat ya, tuan tanah!

Tengok, boleh dia kemas laman sendiri, tapi longgok di hujung laman rumah orang? 
Nampak juga tak pinggan polistren tu? Haa, itu cerita jiran depan buat kenduri, boleh pakat-pakat makan dan buang sampah di tepi pokok kelapa daku? Kejadian ini semua berlaku esoknya nak puasa. Ni kira sesi luahan hati dan perasaan lah ni. Hai la jiran depan dan belakang. Alhamdulillah, cik azue sedar diri, lepas raya ini kena rajin la mengemas, kalau cik azue naikkan pagar kayu paras paha di tepi tembok kaki jalan tu, ok tak? Boleh tak? Boleh tak? haaihs.

 Sakit mata dan hati tau. Sudah lah lori ambil sampah tak ambil sampah sarap macam gini. Kena tunggu lori yang ambil sampah pekerja bersihkan jalan, barulah diambil sampah ni. Allah, bukakan hatiku untuk memaafkan mereka. 

 Ini kawasan yang cik azue nak menanam nanti. Musim kering ni, habih daun kering luruh memenuhi kawasan. Rimas mata, tapi badan pula tak larat nak kerjakan kisah ini. Solusinya. Pejam mata dan buat-buat duduk di luar negara dan sekarang ni musim luruh. Hahahaha

Berbalik kita pada kisah orkid ini.
Gambar ini diambil pada tahun 2009.

Ini gambar sekarang, dah merimbun tapi tak mahu berbunga. Ntah kenapa pun tidak tahu.

Ini anak pokok yang cik azue dah alihkan ke pasu lain. Jap lagi nak rendam dalam air, petua orang dia akan berbunga. Mari buat ujikaji pada pasu kecil ini. Semoga ia berbunga. Tapi orked ini spesies apa ya?



 Ini anggerik desa mak. Gambar 2009 dahulu. Sekarang ni dah tidak mahu sangat ia berbunga. Tambah-tambah sekarang ni selalu panas.
Pokok ini pun nak kena di alih masuk pasu lain or buat lekatan pada pokok jambu batu. Hihihi

Denderium. Orang kata, ini spesies denderium. Cantik.
Tapi sekarang pun tidak mahu juga berbunga. Gambar ini tahun 2009 juga.

Yang ini pula,
semaian pokok kunyit. Sebenarnya dah tumbuh dah beberapa tunas, agaknya pasu dan tanah tidak sesuai, jadi cik azue tukar masuk pasu ni. tengok, kena bubuh kawat besi di atas sementara pokok besar. Hihihi, nanti cat-cat buat onar dalam pasu ini.

Habis cerita laman. Ini progres selimut tampal cantum cik azue.
Harap boleh siap dalam minggu depan. Kalau tidak letak ke tepi semula.

Bercakap tentang puasa. Tahun ini, cik azue sangat rasa tidak larat dan letih lesu rasanya badan ini. Tidak tahu kenapa dan mengapa. Tidak cukup vitamin kah? Alhamdulillah, masih dapat berpuasa walau pun sangat lesu badan ini. Mengandungkan haziq pun tidak rasa seperti ini walaupun masa itu dah tunggu hari jer, walau berbuka dan bersahur hanya dengan karipap beberapa ketul semata.
Tapi kali ini, aduh, sangat tak larat. Rasa macam nak tidur dan tidur saja. Ada sesiapa dapat kongsi petua? 

Oklah, cik azue berhenti dulu. Sakit dan sengal sendi tangan dan jejari bila menekan keyboard ni.
Hingga itu, jaga diri dan hiasi IMAN di hati.

WASALAM.




2 comments:

Kakzakie said...

Hobby kita lebih kuranglah. Kakak pun suka membelek bunga. Kakak juga buat selimut tampal. Seronok bila berhasil...

Bunga orkid kakak guna baja yg spray dlm botol warna pink gambar bunga orkid. Ada no. 95 kalau tak silap. Boleh spray atas pokok nanti dia berbunga..

Kuazue Mohd said...

@Kakzakie huhuhu.. kak zakie..kita tu hari beli hormon kat pesta orkid.. tapi tak mboh juga bunga dia... sabar2 dan berdoa..