Followers

Sunday, March 4, 2018

Prosedur Endoskopi

Entri: # 217
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Azuriyah Mohamad

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

November 10, 2017

Hari ini adalah hari pertama rujukan ke klinik bahagian 'Surgikal' di hospital Selayang setelah masalah gastrik itu macam tidak dapat diselesaikan oleh doktor di bahagian kecemasan.

Hari ini juga doktor beri temujanji kedua untuk menjalani prosedur endoskopi dek kerana ubat-ubatan gastrik yang diberi seolah tidak memberi sebarang penyelesaian buat diri.



Kalau ikut rekod, kali pertama ujian endoskopi dijalankan pada sekitar hujung tahun 2003 dengan masalah waktu itu dikenalpasti sebagai masalah refluks atau GERD.

November 21, 2017
Cik azue dikehendaki berpuasa dari jam 12 tengah malam.

Esok paginya, pergi ke unit rawatan harian Hospital Selayang untuk mendaftar. Bayaran yang dikenakan ketika ini adalah sebanyak RM23 sahaja.
(Pada tahun 2003, bayaran dibayar lebih kurang RM200 dek kerana rujukan dari klinik swasta untuk membuat prosedur endoskopi.)

Setelah itu, cik azue diarahkan untuk menunggu di ruang menunggu yang disediakan.

Berdebar-debar sungguh rasa kali ini kerana pada tahun 2003, prosedur dilakukan tanpa sedar (bius pelali) manakala kali ini akan dilakukan secara sedar.

Nama dipanggil dan diarah agar berbaring dikatil yang disediakan.
Disebalik tirai, terdengar suara perawat dan pesakit.
Si doktor bercakap minta pesakit bertahan, manakala si pesakit terdengar luahan seakan muntah.

Allah! Sungguh berdebar rasa hati.

Oh ya, pada prosedur ini, kita tak perlu salin pakaian, boleh saja pakai baju yang dipakai. Bagi yang bertudung, sila bawa tudung sepersalinan bersama ya.

Sampailah ke giliran cik azue.
Ketika doktor mahu memulakan prosedur, tiba-tiba nafas cikazue seolah tersekat, rasa sesak nafas, lalu doktor terpaksa berhenti.

Bacaan paras oksigen darah juga menjadi rendah (ya, sebelum prosedur dibuat, pesakit akan dipakaikan alat untuk mengesan paras tekanan darah dan paras oksigen di dalam badan.)

Sudahnya, disebabkan rongga tenggorok sudah disembur cecair kebas, doktor terpaksa naikkan sedikit ketinggian katil bahagian kepala supaya cik azue tidak diserang sesak nafas lagi. Alhamdulillah.

Ketika prosedur berjalan, apa yang dirasakan adalah seperti sensasi mahu muntah lalu tanpa dapat dikawal, kita pun akan memuntahkan angin tanpa henti. Air mata pun berlinang-linang juga sepanjang prosedur yang hanya mengambil masa tidak sampai pun 10 minit.

Sebaik selesai, doktor yang menjalankan prosedur memberitahu cik azue yang keadaan rongga dalaman nampak seperti ada nya keadaan yang dipanggil 'Hiatus Hernia'.

Dan keadaan ini pada pandangan mata beliau, masih lagi pada peringkat awal, namun disebabkan badan cik azue seolah-olah tidak bertindak balas dengan ubat yang dibekalkan, lalu doktor terus merujuk cik azue kepada pakar perubatan yang bertanggung jawab bagi siasatan lanjutan.

Dari sinilah cik azue dirujuk ke bahagian Surgikal di Hospital Sungai Buloh seperti mana entri sebelum ini.

Selesai semuanya, cik azue dibekalkan dengan ubatan untuk merawat keadaan yang dipanggil 'peptic ulcer disease' dan diberikan tarikh temujanji akan datang dengan doktor.




Oklah nanti cik azue sambung lagi, In shaa Allah.
posted from Bloggeroid

2 comments:

paridah said...

MOGA ALLAH PERMUDAHKN SEMUA URUSAN PERAWATAN CIK AZUE N SEGERA SEMBUH SEDIAKALA

Dunia Zumal said...

Semoga Allah berikan kesembuhan buat Cik Azue...