Followers

Friday, March 8, 2019

Cervival Spondylosis dan Cervical Radiculopathy

Entri: # 233
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Koleksi Peribadi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI


Rejab, 01 1440H
Salam Kasih Sayang buat semua.

Hari ini cik azue sambung lagi menulis. Hari Rabu, 6 March yang lalu, cik azue kembali ke klinik Orthopedic Hospital Selayang.

Temujanji pada jam 2pm, jadi, cik azue terpaksa menggunakan perkhidmatan dari 'Grab Car' untuk pergi ke klinik pakar Hospital Selayang. 

Bagus pemandu ini. Bersih keretanya dan rupanya, beliau tinggal tak jauh pun dari taman perumahan yang cik azue duduk selama ini. Harga tambang pula sebanyak RM16.00 (harga bergantung jarak destinasi dan waktu tempahan).

Hihihi, sejak tidak boleh lagi memandu mahupun menunggang sendiri ini, cik azue terpaksa belajar menggunakan perkhidmatan grab dan teksi. Kalau dulu, jarang sekali menggunakan teksi, sekarang ini, boleh dikatakan setiap minggu kadang itu terpaksa menggunakan teksi atau grab untuk pergi atau balik dari hospital.

Sambung cerita  jumpa doktor pula.

Sebenarnya, kalau ikutkan jadual asal, sepatutnya cik azue kena jumpa doktor pakar tulang 'spine' pada bulan Julai nanti. Tapi dek kerana minggu lepas cik azue ada temujanji dengan Fisio tangan, (boleh rujuk sini) juru pulih di bilik tersebut minta cik azue tukar temujanji dan jumpa doktor pakar 'spine' lebih awal dari jadual kerana mengikut pengalaman beliau, kes cik azue adalah agak berlainan. Jadi, itu sebablah minggu ini cik azue kena mengadap doktor pakar kembali.

Tengok ni, bulan 3 nanti ada 2 lagi temujanji di hospital selayang ini. Temujanji bahagian Fisio tangan dah dikeluarkan, yang tinggal temujanji dengan bahagian OCCT dan kembali kepada Fisio Spine.

Selesai jumpa dengan doktor, doktor maklumkan yang cik azue sekarang ni mengalami 'Cervical Spondylosis' dan juga 'Cervical radiculopathy'.

Nanti bulan april nanti, di bahagian fisio spine, mereka akan cuba buat 'neck traction' iaitu teknik menarik tulang leher - katanya. Macam mana? Wallahu'alam, nanti dah rasa baru cik azue boleh cerita.

Ini pula ubat-ubat yang dibekalkan.
Eperisone itu adalah ubat untuk merehatkan otot. Mecobalamin tu pula adalah sejenis vitamin B untuk saraf.

Lagi satu yang atas sekali adalah krim untuk sapu pada kawasan yang sakit. Yang tiada dalam gambar, pil penahan sakit - celebrax, makan bila rasa nak makan je (sakit melampau je baru ambil gitu.)

Hurm.. itu lah dia kisah cik azue minggu ini.

Apa pun, tulang itu dah menjadi tua sejak akhir-akhir ini. Kita cuba sesuaikan dengan keadaan sekarang sahaja lah apa pun pekerjaan nya.

Yang nak tahu lebih lanjut tentang cervical spondylosis dan cervical radiculopathy tu, boleh google lah na..cik azue tak boleh nak menaip banyak nak cerita.

Berbalik kepada kehidupan kraf cik azue, selain daripada cik azue menyulam, cik azue perlahan-lahan, sambung menjahit selimut tampal cantum ini. 

Alhamdulillah, dah siap sepenuhnya untuk muka depan selimut ini. Saiz muka hadapan selimut ini adalah 90 inci X 105 inci.

gambar bentang nanti lah na.. sekarang ni tak larat bahu nak buka dan tebar kain ni. 

Oklah, sampai sini dulu ya untuk kali ini.
Hingga bertemu lagi,


Wasalam

3 comments:

mrhanafi said...

agak berat juga dugaan ini...

nasihat skema..

banyakkan bersabar.

itu sahaja yang terbaik

iam.umifuzy said...

banyak2 bersabar ya cik azue, semoga dipermudahkan segalanya

salam kenal dari www.umifuzy.com

hungryworm__ said...

permisi min numpang share ya :)
Hayyy guys...
sedang bosan di rumah tanpa ada yang bisa di kerjakan
dari pada bosan hanya duduk sambil nonton tv sebaiknya segera bergabung dengan kami
di DEWAPK agen terpercaya di add ya pin bb kami D87604A1 di tunggu lo ^_^