Followers

Tuesday, May 8, 2018

Tutorial Blok Tampal Cantum - 'Blok Ikut Suka'

Entri: # 229
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Azuriyah Mohamad

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam kasih sayang.

Wah kemain tajuk blok tampal cantum cik azue kali ini kan. 
Kenapa begitu? 
Ini kerana kita main jahit sajalah petak-petak kain yang ada sehingga mendapat saiz yang kita mahu.


Lihat gambar di atas. Sila ikut turutan nombor tertera pada gambar di atas, ya.

Sediaan:
Kain pilihan dipotong selebar saiz 5.5 inci mengikut panjang meter kain.
(Contoh: 1meter kain pilihan dengan kelebaran bidang kain sebanyak 45 inci, apabila dipotong secara memanjang, akan menghasilkan 8 helaian memanjang kain bersaiz kelebaran 5.5 inci.)

No.1 (pada gambar)
Saiz blok pertama adalah bersaiz 5.5 inci X 5.5 inci.

No.2 (pada gambar)
Saiz blok kedua juga adalah bersaiz 5.5 inci X 5.5 inci. 
Jumlah blok diperlukan adalah sebanyak 2 keping.
Setiap satu blok ini dijahitkan di kiri dan di kanan blok berlabel no 1 dalam gambar.

No.3 (pada gambar)
Kemudian, ambil satu lembaran kain dan dijahit merentasi petak-petak bernombor 1 dan 2 pada sisi atas dan bawah blok. Potong lebihan kain sama panjang dengan blok tersedia.

No.4 (pada gambar)
Lembaran kain yang berikut pula kemudiannya dijahit pula pada sisi tepi kiri dan kanan blok tersedia. Selepas dijahit, potong lebihan kain sama selari dengan saiz blok tersedia.

No.5 (pada gambar)
Ulang menambah saiz blok tersedia dengan menjahit seperti item no 3.

Cara-cara jahitan blok ini:

1) Jahit setapak (1/4 inci) untuk basi jahitan

1a) Sambung kain jika tidak cukup panjang.

2) Kain selepas dijahit, terdapat lebihan kain di situ

3) Potong kain sama panjang dengan blok asal

4) Selepas dipotong selari dengan blok asal.


Langkah pada no 3 dan no 4 (pada gambar pertama) akan terus diulang-ulang sehingga mencapai saiz akhir produk.

Saiz akhir selimut ini


Senang tak tutorial kali ini cik puan Wasima Omar


Maaf ya puan, baru sekarang cik azue ada masa menulis, sedangkan dah lama siap dah selimut tampal cantum ini. 
Sudah sampai ke tangan tuan dia kira-kira setahun nan lalu. 
Dan diharapkan tutorial ini dapat membantu cik puan hendaknya.

Oh ya, ini muka belakang selimut tampal cantum no 2 yang cik azue buat. Nak tengok selimut pertama, sila ke pautan ini; SELIMUT MAK TOK NO 1

Nak ke tutorial blok pertama, sila ikut pautan; Blok Tampal Cantum - 'The Flock'.

Oh ya, Tutorial asal blok ini ada di 'page' Selimut Mak Tok. Kalian boleh ke pautan asal dengan menekan pautan; 'Blok Ikut Suka' ini.

Sampai sini dulu lah ya untuk kali ini.

Nanti cik azue sambung lagi.


Wasalam.









7 comments:

Nurzakiah Hanum said...

cantiknyaaaaaaaaaaaaaaa

aizamia 3 said...

Saya pun ada selimuat macam ni tapi beli dari kawanlah.. cantik dan lain dari yang lain.. ;)

Blogger Hanafi said...

cantik sangat..

walaupun konsepnya tampung seribu..

Kuazue Mohd said...

Nurzakiah Hanum, terima kasih tau awak. Kita belasah aje nih

Kuazue Mohd said...

Sis Aizamia 3,
Nanti share lah rupa selimut itu naa

Kuazue Mohd said...

Blogger Hanafi

Terima kasih. Saya hanya menyambung legasi bonda

Dunia Zumal said...

Cantiknya selimut tu...