Followers

Friday, September 2, 2016

Air Teh Serai Halia

Entri: #181
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Azuriyah Mohamad


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Zulkaedah 30, 1437H
(2 September 2016)

Salam kasih sayang buat kalian yang masih sudi bertandang.

Hari ini cik azue hendak berkongsi tentang minuman kesihatan lagi.



Dah lama tak buat teh ini.
Ya, pandai. Itu memang serai.
Ini teh namanya teh Serai Halia. Di bawah sana, ada ketulan halia yang telah diketuk. Nampak tak?

Masa cik azue ambil gambar ni, air belum bertukar warna menjadi seakan air teh O.

Fungsinya untuk ikhtiar bagi manusia yang sering sakit sendi dan urat, macam cik azue ini.

Khasiat lain, bantu mengeluarkan angin dan melawaskan sistem pencernaan dan penghadaman.

Lagi? Kata orang membantu bagi wanita yang sering alami senggugut. Juga sesuai untuk yang sering demam dan batuk.

Semua yang ditulis akan berlaku dengan izin Ilahi. Sila berdoa dan memohon restu dan redha Ilahi sebelum minum ya.


Cara buat teh (versi kurang rajin)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ambil sebatang serai dan sedikit halia tua. Cuci bersih, ketuk agak hancur dan masukkan dalam bekas tahan panas. Curahkan air baru mendidih lalu tutup bekas tersebut. Biarkan suam. Boleh ditambah madu ketika minum.

Cik azue buat minuman harian ganti air putih yang diminum. Satu hari guna sebatang ni sahaja ulang alik tuang air didih dan minum tanpa madu.

Jangan tak tahu, minuman ini juga boleh menyingkirkan lemak degil. Asbab halia tu lah. Tapi janganlah nanti letak banyak sangat halia tu. Mudarat asyik ulang alik tandas jangan nak salahkan resepi pula ya.

Biar perlahan janji ada penurunan.
Update cikazue setakat 1 minggu ambilan:
1) alhamdulillah, bengkak air (edema) pada kaki dan tangan semakin hilang
2) alhamdulillah, sakit bagai putus tangan dan kaki itu pun dah beransur pergi
3) berat? Belum timbang.

Oklah, nanti cik azue update lagi yer.

Wasalam

posted from Bloggeroid

5 comments:

Nurzakiah Hanum said...

wow hebat

Mila@Rimbun said...

azue... minum setiap hari ke selama 1 minggu tuh?

Kuazue Mohd said...

😊

Kuazue Mohd said...

Ye mila. Kita minum hari-hari

eita said...

boleh lah cuba nanti ni..