Followers

Thursday, June 19, 2014

Entri # 68: Minyak Zaitun Palestin

Teks: KUAZUE MOHD
Foto: Koleksi Peribadi

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam Kasih Sayang buat anda yang sering berkunjung datang ke blog cik azue yang tidak seberapa ini.
Terima Kasih kerana sudi meluangkan masa membaca tulisan tidak seberapa ini. Moga-moga memberi manfaat buat semua.

Masih ingatkan tentang cerita cik azue berkaitan Lepuh di jari itu hari kan. 


Sebenarnya, (oh ada kisah benar dan pengakuan nak dibuat) lepuh itu kalau ikut istilah English, dipanggil sebagai "blister".

Sebelum ini naik dikaki dan di kaki sebelah kanan sahaja. Sampai demam demam lah. Semua ini bermula bila mana cik azue cuba ambil makanan tambahan dari satu produk terkenal yang tidak memberi kesan berbalik kepada ramai orang, namun tidak berjaya pada diri cik azue. Menggunakan hanya seminggu, kononnya untuk bantu sistem darah cik azue, sudahnya, cik azue kena berhenti kerana mengganggu sistem denyutan jantung. Ketika ini, apa yang dikatakan sebagai 'healing crisis' telah berlaku, di mana, seluruh kulit badan menjadi kegatalan. Bermula dengan ini, cik azue hentikan pengambilan produk itu (cik azue tidak akan sebut/tulis disini kerana itu masalah cik azue bukan masalah produk) dan si dia yang menjadi 'consultant' terus terdiam dan mendiamkan diri bila mana ubat makan dan sapu dari klinik dan hospital tidak berjaya mengatasi keadaan 'healing crisis' itu.

Aah sudah!. Tidak tertahan rasa badan ini. Solat taubat dan istikharah mohon petunjuk. Mohon diberi kekuatan jika itu disebabkan dosa diri sendiri. Moga-moga tidak dihisab lagi di SANA.
Fikir, fikir, fikir, cik azue hubungi orang ini, Munirah Syed Abu Bakar kebetulan cik azue pernah minta nasihat beliau. Jadi, pejam mata, beli sahaja PEVOO
sumber: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203034503288362&set=t.729647092&type=3&theater
Sampai ditangan cik azue pada 23/5 yang lalu. Alhamdulillah, beramal dengan ini, dengan izin Ilahi, blister dan yang lain-lain itu beransur baik. Sampailah bila blister ini tiba-tiba naik dijari. Tidak disangka. Sebaik sahaja cik azue taip entri itu tentang lepuh itu, tangan itu terus membengkak. Jari yang ada blister tu jangan kata lah bengkak nya. Tidur dan rasa demam. Sungguh. Apa yang cik azue buat, minum sesudu besar sekali sehari dan sapu dengan kerap atas blister itu dengan pevoo. 
Sebelum itu, minum sesudu teh sahaja setiap hari dua kali. Bila mula sesudu besar, asik cirit birit pula. Kata puan Munirah, itu tandanya sedang berlaku pembersihan. Baik cirit birit, naik blister dijari. Seksa, masak, jahit, pegang gunting, semua tidak boleh. Seluruh lengan bawa ke bahu sakit. Demam dan urat pun tidak boleh disentuh walau nak lap bekas wudhu'. Masa ini terfikir pula saat-saat akhir mak kata, "gosok pelan-pelan tangan mak tu, sakit sangat lah kena jari tangan hang, hangat.."
Ini baru sikit sakit dunia, bukan sakit sakaratul maut. Allah! Moga-moga Allah pelihara mak dan ayah di sana dan kita semua.

Baik, mari lihat hasil selepas 5 hari berubat dengan pevoo ini.


Alhamdulillah, hari sabtu malamnya, cik azue dapat menjahit dan mengunting apa yang perlu. Blister kering tapi masih sedikit bengkak. HAri isnin yang lalu. terus kering dan langsung tidak bengkak lagi. Alhamdulillah, apa lagi, pulun lah kerja menjahit dan menyulam yang terbengkalai.

Dan itu lah kisah kenapa cik azue tersepi sekejap dari dunia blogging ini.

Oh ya, harga Pevoo ini, RM160 termasuk pos laju waktu cik azue beli. Mahal? Ya mahal, namun, cik azue rasa berbaloi. Lain kali cik azue kongsi testimoni anak-anak pula ya dengan pevoo ini.

Kalau kalain nak cuba pevoo yang sama cik azue guna, kalian boleh ke FB: Munirah Syed Abu Bakar.

Ok lah, cik azue nak sambung semula kerja di Keraih Lengan Kuazue.

Akhir kalam.

Wasalam